Hlavním cílem mého výzkumu je analyzovat vliv sekundárních skupin a mocensky významnějších jedinců na vytváření genderových identit u dětí. Pomocí otevřeného nezúčastněného pozorování v přirozeném prostředí třídy mateřské školy jsem identifikovala témata, v rámci kterých bylo možné pozorovat, jak je dětmi gender vytvářen a praktikován. Ve všech těchto oblastech bylo téměř zcela potvrzeno, že mateřská škola podporuje tradiční genderové stereotypy, které jsou produkovány zejména učitelkami, ale i samotnou volnou hrou dětí a jejich interakcemi.
Annotation in English
The main target of my research is to analyze the influence of secondary groups and more powerful persons that create children?s gender identities. Through the overt nonparticipant observation in the natural environment of the kindergarten class I identified themes within them it was possible to watch how the gender is made and practiced by the children. In all of these spheres of research it was nearly always confirmed that kindergarten supports the traditional gender stereotypes produced mainly by teachers, but even by free playing of children and by their interactions.
Hlavním cílem mého výzkumu je analyzovat vliv sekundárních skupin a mocensky významnějších jedinců na vytváření genderových identit u dětí. Pomocí otevřeného nezúčastněného pozorování v přirozeném prostředí třídy mateřské školy jsem identifikovala témata, v rámci kterých bylo možné pozorovat, jak je dětmi gender vytvářen a praktikován. Ve všech těchto oblastech bylo téměř zcela potvrzeno, že mateřská škola podporuje tradiční genderové stereotypy, které jsou produkovány zejména učitelkami, ale i samotnou volnou hrou dětí a jejich interakcemi.
Annotation in English
The main target of my research is to analyze the influence of secondary groups and more powerful persons that create children?s gender identities. Through the overt nonparticipant observation in the natural environment of the kindergarten class I identified themes within them it was possible to watch how the gender is made and practiced by the children. In all of these spheres of research it was nearly always confirmed that kindergarten supports the traditional gender stereotypes produced mainly by teachers, but even by free playing of children and by their interactions.
Cílem mé Bakalářské práce je sledovat a popsat vliv sekundárních skupin na vytváření genderových identit, a to zejména prostřednictvím kolektivu vrstevníků v mateřské škole. Základem empirické části práce bude otevřené neparticipantní pozorování v přirozeném prostředí vybrané mateřské školy, kdy se zaměřím na sledování interakcí dětí. Etická oblast výzkumu bude ošetřena především získáním informovaného souhlasu od vedení mateřské školy i rodičů žáků, ve kterém je mimo další budu informovat o cílech výzkumu, dále o zajištění anonymity a emočního bezpečí, i o svobodě odmítnutí.
Research Plan
Cílem mé Bakalářské práce je sledovat a popsat vliv sekundárních skupin na vytváření genderových identit, a to zejména prostřednictvím kolektivu vrstevníků v mateřské škole. Základem empirické části práce bude otevřené neparticipantní pozorování v přirozeném prostředí vybrané mateřské školy, kdy se zaměřím na sledování interakcí dětí. Etická oblast výzkumu bude ošetřena především získáním informovaného souhlasu od vedení mateřské školy i rodičů žáků, ve kterém je mimo další budu informovat o cílech výzkumu, dále o zajištění anonymity a emočního bezpečí, i o svobodě odmítnutí.
Recommended resources
Filagová, M. (2005): Materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika
Giddens, A. (1999): Sociologie. Praha: Argo.
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Janošová, P. (2008): Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada.
Renzetti, Claire M., Curran, Daniel, J. (2003): Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum.
Švaříček, R., Šeďová, K. (2007) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál
Recommended resources
Filagová, M. (2005): Materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika
Giddens, A. (1999): Sociologie. Praha: Argo.
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Janošová, P. (2008): Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada.
Renzetti, Claire M., Curran, Daniel, J. (2003): Ženy, muži a společnost. Praha: Nakladatelství Karolinum.
Švaříček, R., Šeďová, K. (2007) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál