Bakalářská práce se zabývá shodným a podobným zobrazením v interaktivních geometrických programech. Při řešení základních úloh s danou tématikou z učiva matematiky základní školy jsem ověřila, že programy Cabri, Geogebra a Geonext jsou intuitivní a poměrně snadno ovladatelné. Začátečníci ocení jejich českou verzi, názorné prostředí, srozumitelnost a přehlednost. Nabídka nástrojů a funkcí pro řešení jednoduchých úloh je dostačující a snadno dostupná. Výstupy všech programů jsou srovnatelné. Využití geometrických programů ve výuce ZŠ je pro žáky přínosné, zejména pro svoji interaktivou a názornost.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the topic Identical and similar depiction in interactive geometrical programms. During the solution of elementary tasks with the theme of schoolwork of mathematics at primary school, I checked up that the programms Cabri, GeoGebra and GEONExT are inductive and relatively easily controllable.
The beginners appreciate the czech version of these programms, their intelligibility and clear arrangemenet.The offer of instruments and functions for solution of elementary tasks is sufficient and easy available. The exits of all programms are comparable. The use of the geometrical programms in lessons of primary school is very benefical for pupils.
Keywords
Cabri, GeoGebra, GEONExT, souěrnost, program
Keywords in English
Cabri, GeoGebra, GEONExT, symmetry, program
Length of the covering note
55 s. (51 937 znaků).
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá shodným a podobným zobrazením v interaktivních geometrických programech. Při řešení základních úloh s danou tématikou z učiva matematiky základní školy jsem ověřila, že programy Cabri, Geogebra a Geonext jsou intuitivní a poměrně snadno ovladatelné. Začátečníci ocení jejich českou verzi, názorné prostředí, srozumitelnost a přehlednost. Nabídka nástrojů a funkcí pro řešení jednoduchých úloh je dostačující a snadno dostupná. Výstupy všech programů jsou srovnatelné. Využití geometrických programů ve výuce ZŠ je pro žáky přínosné, zejména pro svoji interaktivou a názornost.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the topic Identical and similar depiction in interactive geometrical programms. During the solution of elementary tasks with the theme of schoolwork of mathematics at primary school, I checked up that the programms Cabri, GeoGebra and GEONExT are inductive and relatively easily controllable.
The beginners appreciate the czech version of these programms, their intelligibility and clear arrangemenet.The offer of instruments and functions for solution of elementary tasks is sufficient and easy available. The exits of all programms are comparable. The use of the geometrical programms in lessons of primary school is very benefical for pupils.
Keywords
Cabri, GeoGebra, GEONExT, souěrnost, program
Keywords in English
Cabri, GeoGebra, GEONExT, symmetry, program
Research Plan
- cílem připravovaného textu je prostudovat možnosti práce se shodnými a podobnými
zobrazeními ve vybraných interaktivních geometrických programech, popsat výhody
a nevýhody jednotlivých programů a eventuelně uvést několik konkrétních příkladů
využitelných při výuce tohoto tematického celku v matematice na 2. stupni ZŠ
s podporou počítače.
- seznámení s literaturou - od března 2011.
- příprava konceptu BP - do 30. listopadu 2011.
- závěrečné úpravy a definitivní uzavření textu - do 31. března 2012.
Research Plan
- cílem připravovaného textu je prostudovat možnosti práce se shodnými a podobnými
zobrazeními ve vybraných interaktivních geometrických programech, popsat výhody
a nevýhody jednotlivých programů a eventuelně uvést několik konkrétních příkladů
využitelných při výuce tohoto tematického celku v matematice na 2. stupni ZŠ
s podporou počítače.
- seznámení s literaturou - od března 2011.
- příprava konceptu BP - do 30. listopadu 2011.
- závěrečné úpravy a definitivní uzavření textu - do 31. března 2012.
Recommended resources
VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie.
Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009.
212 s. ISBN 978-80-7290-394-8.
CABRI.CZ: český portál pro výuku geometrie pomocí počítače [online].
Dostupný z WWW: .
LÁVIČKA, M. Geometrie 1: Základy geometrie v rovině. Plzeň:
Západočeská univerzita v Plzni, 2002. 189 s. ISBN 80-7082-861-7.
RICHTER-GEBERT, J. The interactive geometry software Cinderella.
Berlin: Springer, 1999. 143 s. ISBN 3-540-14719-5.
BLAŽEK, V. Geometrie 2. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty
Purkyně, 1994. 148 s. ISBN 80-7044-070-8.
Základoškolské a středoškolské učebnice týkající se shodných
a podobných zobrazení.
Recommended resources
VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie.
Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009.
212 s. ISBN 978-80-7290-394-8.
CABRI.CZ: český portál pro výuku geometrie pomocí počítače [online].
Dostupný z WWW: .
LÁVIČKA, M. Geometrie 1: Základy geometrie v rovině. Plzeň:
Západočeská univerzita v Plzni, 2002. 189 s. ISBN 80-7082-861-7.
RICHTER-GEBERT, J. The interactive geometry software Cinderella.
Berlin: Springer, 1999. 143 s. ISBN 3-540-14719-5.
BLAŽEK, V. Geometrie 2. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty
Purkyně, 1994. 148 s. ISBN 80-7044-070-8.
Základoškolské a středoškolské učebnice týkající se shodných
a podobných zobrazení.