Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj kreativity ve výtvarných činnostech v Domech dětí a mládeže. V teoretické části popisuje poznatky, které ovlivňují a utvářejí rozvoj tvořivosti u člověka, a vše, co je podstatné pro kreativní osobnost.
Výzkumné šetření na rozvoj kreativity proběhlo ve třech Domech dětí a mládeže a ve výtvarných činnostech v těchto zařízeních byl dětmi vyplněn dotazník. Výzkumným šetřením se potvrdily některé předpoklady této bakalářské práce, ale také se získaly nové poznatky.
Děti, které jsou volnočasově zapojeny do výtvarných činností v DDM svoji tvořivost uplatňují i v jiných odvětvích a v běžném životě. Tvořivost jim napomáhá zapojit se i do jiných aktivit a výtvarná činnost jim slouží k relaxaci a odpočinku a je pro ně inspirující. Nacházejí v této činnosti podněty k dalšímu osobnímu rozvoji a tato práce je pro ně radostí.
Dle mých předpokladů je důležité, v jakém prostředí děti tvoří a jak se cítí v kolektivu ostatních účastníků činnosti. Tvořivá práce rozvíjí, ovlivňuje a tvaruje člověka a dodává dobrý pocit a uspokojení. Tyto předpoklady se výzkumným šetřením potvrdily, ale také se zároveň nepotvrdil předpoklad, že děti zastavuje v jejich tvořivé práci kritika. Zřejmě je to způsobeno odborností a citlivým přístupem pedagogů v této činnosti, kteří kritiku dokážou podat takovým způsobem, že dětmi není vnímána a nepociťují ji.
Annotation in English
This thesis is focused on development of creativity in art activities in Houses of Children and Youth. The theoretical part describes the knowledge which influence and form the development of creativity in man, and everything what is important for creative personality.
The survey focused on the development of creativity took place in three Houses of Children and Youth; children in these Houses filled the questionnaire. Research investigation confirmed some of the assumptions of this thesis but also gained new knowledge.
Children who are involved in leisure time activities in Houses of Children and Youth apply their creativity also in other sectors and daily life. Creativity helps them to engage in other activities and they use art activity to relaxation and they find it inspiring. They find suggestions for further personal development in this activity and this work is their joy.
According to my assumptions, the environment where the children are creating is important and how do they feel in a group of other participants in the activity. Creative work develops, influences and forms the man and gives a good feeling and satisfaction. These assumptions are confirmed by the survey, but the assumption that criticism stops children´s creative work wasn´t confirmed. Obviously this could be caused by proficiency and sensitive approach of teachers in this activity, who can give criticism in such a way that it is not noticed and felt by children.
Creativity, leisure time activities, leisure time education, personal development, self-cognition, divergent cogitation, Houses of Children and Youth
Length of the covering note
61 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce je zaměřena na rozvoj kreativity ve výtvarných činnostech v Domech dětí a mládeže. V teoretické části popisuje poznatky, které ovlivňují a utvářejí rozvoj tvořivosti u člověka, a vše, co je podstatné pro kreativní osobnost.
Výzkumné šetření na rozvoj kreativity proběhlo ve třech Domech dětí a mládeže a ve výtvarných činnostech v těchto zařízeních byl dětmi vyplněn dotazník. Výzkumným šetřením se potvrdily některé předpoklady této bakalářské práce, ale také se získaly nové poznatky.
Děti, které jsou volnočasově zapojeny do výtvarných činností v DDM svoji tvořivost uplatňují i v jiných odvětvích a v běžném životě. Tvořivost jim napomáhá zapojit se i do jiných aktivit a výtvarná činnost jim slouží k relaxaci a odpočinku a je pro ně inspirující. Nacházejí v této činnosti podněty k dalšímu osobnímu rozvoji a tato práce je pro ně radostí.
Dle mých předpokladů je důležité, v jakém prostředí děti tvoří a jak se cítí v kolektivu ostatních účastníků činnosti. Tvořivá práce rozvíjí, ovlivňuje a tvaruje člověka a dodává dobrý pocit a uspokojení. Tyto předpoklady se výzkumným šetřením potvrdily, ale také se zároveň nepotvrdil předpoklad, že děti zastavuje v jejich tvořivé práci kritika. Zřejmě je to způsobeno odborností a citlivým přístupem pedagogů v této činnosti, kteří kritiku dokážou podat takovým způsobem, že dětmi není vnímána a nepociťují ji.
Annotation in English
This thesis is focused on development of creativity in art activities in Houses of Children and Youth. The theoretical part describes the knowledge which influence and form the development of creativity in man, and everything what is important for creative personality.
The survey focused on the development of creativity took place in three Houses of Children and Youth; children in these Houses filled the questionnaire. Research investigation confirmed some of the assumptions of this thesis but also gained new knowledge.
Children who are involved in leisure time activities in Houses of Children and Youth apply their creativity also in other sectors and daily life. Creativity helps them to engage in other activities and they use art activity to relaxation and they find it inspiring. They find suggestions for further personal development in this activity and this work is their joy.
According to my assumptions, the environment where the children are creating is important and how do they feel in a group of other participants in the activity. Creative work develops, influences and forms the man and gives a good feeling and satisfaction. These assumptions are confirmed by the survey, but the assumption that criticism stops children´s creative work wasn´t confirmed. Obviously this could be caused by proficiency and sensitive approach of teachers in this activity, who can give criticism in such a way that it is not noticed and felt by children.