ABSTRAKT
Tato bakalářská práce představuje systematickou studii fenoménu pomníčků u silnic, kterou jsem doplnil vlastním terénním výzkumem. Pojednává o četnosti pomníčků a jejich významu pro pozůstalé po obětech dopravních nehod, o jejich fyzické podobě, o interview s pozůstalými po obětech dopravních nehod a kvalitativní analýze jejich výpovědí. Zaměřuje se na pomníčky na vybraných úsecích silnic I. třídy v České republice a komparuje s veřejnou mapou nebezpečnosti silnic, zda jejich četnost v přepočtu na 1 km koreluje s mírou jejich nebezpečnosti. V teoretické části práce se bude snažit vystihnout významné aspekty, kterými se v rámci tohoto tématu zabývá současná, nejen antropologická literatura a na tomto základě dále formulovat, ověřovat a vyhodnocovat stanovené hypotézy.
Bylo vymezeno po dvaceti pětikilometrových úsecích na každé úrovni čtyřstupňové škály a náhodným výběrem vylosováno vždy pět z nich, které byly cestou automobilem prozkoumány a všechny existující pomníčky vyfotografovány, zaznamenána jejich GPS polohu a poté zanesena do elektronické mapy a do souboru tabulkového procesoru Excel.
Realizovaly se rozhovory se čtyřmi pozůstalými obětí dopravních nehod, jejich výpovědi se přepsaly do textové podoby a jejich obsah a struktura podrobena kvalitativní analýze.
Výsledek napovídá, že existuje přímá úměra mezi mírou vyhodnocení nebezpečnosti komunikace a četností výskytu pomníčků, i když některé proměnné z tohoto výzkumu naznačují výjimky z tohoto pravidla. Výsledky výzkumu přinášejí další z úhlů pohledu do problematiky fenoménu pomníčků, zejména jejich geografickému rozložení a jistě by na něj v budoucnu bylo možno navázat rozsáhlejším a sofistikovanějším výzkumem, který by měl nejspíše probíhat, vzhledem k poměrně vysoké časové a finanční náročnosti při mapování, v rámci grantového projektu.
Annotation in English
10 SUMMARY
This Bachelor's thesis presents systematic study of the phenomenon of roadside memorials and is based on field research. It monitors selected legs of roads within the Czech Republic, where the number of memorials has been traced. Further, it has been checked whether their quantity correlate with the dangerousness level of these legs. Then the work includes the qualitative analysis of interviews which have been conducted with the accident victims' relatives. Their findings have been transformed into a content analysis.
The work defines eighty five-kilometre-long legs of roads of a different scope of dangerousness, out of which the author randomly chooses 20 legs, which have been closely investigated. A graph of their frequency has been made. Consequently, it has been evaluated whether their quantity actually correlate with their dangerousness level or not.
The findings confirm there is some correlation between quantity and dangerousness level; however, there has also been found some discrepancy on the roads of the lowest dangerousness level. The author has attempted to ascertain the cause of this inconsistency.
The author is convinced that this work can be followed up with another much sophisticated study in the future
Keywords
pomníčky u silnic, smrt, truchlení
Keywords in English
roadside memorials, death, mourning
Length of the covering note
30
Language
CZ
Annotation
ABSTRAKT
Tato bakalářská práce představuje systematickou studii fenoménu pomníčků u silnic, kterou jsem doplnil vlastním terénním výzkumem. Pojednává o četnosti pomníčků a jejich významu pro pozůstalé po obětech dopravních nehod, o jejich fyzické podobě, o interview s pozůstalými po obětech dopravních nehod a kvalitativní analýze jejich výpovědí. Zaměřuje se na pomníčky na vybraných úsecích silnic I. třídy v České republice a komparuje s veřejnou mapou nebezpečnosti silnic, zda jejich četnost v přepočtu na 1 km koreluje s mírou jejich nebezpečnosti. V teoretické části práce se bude snažit vystihnout významné aspekty, kterými se v rámci tohoto tématu zabývá současná, nejen antropologická literatura a na tomto základě dále formulovat, ověřovat a vyhodnocovat stanovené hypotézy.
Bylo vymezeno po dvaceti pětikilometrových úsecích na každé úrovni čtyřstupňové škály a náhodným výběrem vylosováno vždy pět z nich, které byly cestou automobilem prozkoumány a všechny existující pomníčky vyfotografovány, zaznamenána jejich GPS polohu a poté zanesena do elektronické mapy a do souboru tabulkového procesoru Excel.
Realizovaly se rozhovory se čtyřmi pozůstalými obětí dopravních nehod, jejich výpovědi se přepsaly do textové podoby a jejich obsah a struktura podrobena kvalitativní analýze.
Výsledek napovídá, že existuje přímá úměra mezi mírou vyhodnocení nebezpečnosti komunikace a četností výskytu pomníčků, i když některé proměnné z tohoto výzkumu naznačují výjimky z tohoto pravidla. Výsledky výzkumu přinášejí další z úhlů pohledu do problematiky fenoménu pomníčků, zejména jejich geografickému rozložení a jistě by na něj v budoucnu bylo možno navázat rozsáhlejším a sofistikovanějším výzkumem, který by měl nejspíše probíhat, vzhledem k poměrně vysoké časové a finanční náročnosti při mapování, v rámci grantového projektu.
Annotation in English
10 SUMMARY
This Bachelor's thesis presents systematic study of the phenomenon of roadside memorials and is based on field research. It monitors selected legs of roads within the Czech Republic, where the number of memorials has been traced. Further, it has been checked whether their quantity correlate with the dangerousness level of these legs. Then the work includes the qualitative analysis of interviews which have been conducted with the accident victims' relatives. Their findings have been transformed into a content analysis.
The work defines eighty five-kilometre-long legs of roads of a different scope of dangerousness, out of which the author randomly chooses 20 legs, which have been closely investigated. A graph of their frequency has been made. Consequently, it has been evaluated whether their quantity actually correlate with their dangerousness level or not.
The findings confirm there is some correlation between quantity and dangerousness level; however, there has also been found some discrepancy on the roads of the lowest dangerousness level. The author has attempted to ascertain the cause of this inconsistency.
The author is convinced that this work can be followed up with another much sophisticated study in the future
Keywords
pomníčky u silnic, smrt, truchlení
Keywords in English
roadside memorials, death, mourning
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce je osvětlit materiální projevy lidského vztahu k nebezpečí a smrti, motivace lidí ke zřizování pomníčků u silnic jako součást pohřebního rituálu na území ČR.
Výzkumné otázky:
1) Koreluje četnost existujících pomníčků se stupněm rizikovosti na dané konkrétní komunikaci?
2) Jaká motivace vedla lidi ke zřízení pomníčku a je to pouze jednorázová akce, nebo se k pomníkům lidé pravidelně vracejí?
3) Jak vnímají existenci pomníčků nezúčastněné osoby ? Ostatní účastníci silničního provozu?
Metodologie: V první fázi za použití pozorování, fotodokumentace a GPS souřadnic zmapuje student čtyři vybrané úseky silnic I. A II. třídy, a to dva úseky vyhodnocené systémem ERAP jako vysoce rizikové a dva jako nízko rizikové. GPS souřadnice následně zanese do elektronické mapy, což mu umožní propočítat četnost pomníčků na 1 km a porovnat korelaci versus vyhodnocení rizikovosti komunikace s mapou ERAP. Student provede případovou studii za použítí polostrukturovaného rozhovoru s pozůstalými, která bude ukotvena v současné antropologické teorii. Dále provede dotazníkové šetření na vzorku 50 náhodných účastníků silničního provozu.
Ke sběru dat použije fotoaparát, poznámkový blok, diktafon, GPS.
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce je osvětlit materiální projevy lidského vztahu k nebezpečí a smrti, motivace lidí ke zřizování pomníčků u silnic jako součást pohřebního rituálu na území ČR.
Výzkumné otázky:
1) Koreluje četnost existujících pomníčků se stupněm rizikovosti na dané konkrétní komunikaci?
2) Jaká motivace vedla lidi ke zřízení pomníčku a je to pouze jednorázová akce, nebo se k pomníkům lidé pravidelně vracejí?
3) Jak vnímají existenci pomníčků nezúčastněné osoby ? Ostatní účastníci silničního provozu?
Metodologie: V první fázi za použití pozorování, fotodokumentace a GPS souřadnic zmapuje student čtyři vybrané úseky silnic I. A II. třídy, a to dva úseky vyhodnocené systémem ERAP jako vysoce rizikové a dva jako nízko rizikové. GPS souřadnice následně zanese do elektronické mapy, což mu umožní propočítat četnost pomníčků na 1 km a porovnat korelaci versus vyhodnocení rizikovosti komunikace s mapou ERAP. Student provede případovou studii za použítí polostrukturovaného rozhovoru s pozůstalými, která bude ukotvena v současné antropologické teorii. Dále provede dotazníkové šetření na vzorku 50 náhodných účastníků silničního provozu.
Ke sběru dat použije fotoaparát, poznámkový blok, diktafon, GPS.
Recommended resources
ARIES, Philippe : Dějiny smrt : Doba ležících. 1. vyd. Praha : Argo, 2000. 358 s. ISBN 80-7203-286-0
ARIES, Philippe: Dějiny smrti : Zdivočelá smrt. 1. vyd. Praha : Argo, 2000. 358 s. ISBN 80-7203-293-3
TURNER, Victor Witter. Průběh rituálu. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2004. 194 s. ISBN 80-7226-900-3
DAVIES, Douglas James. Stručné dějiny smrti. 1. vyd. Praha : Volvox Globator, 2007. 186 s. ISBN 80-7207-628-4
NEŠPOROVÁ, Olga. Veřejná připomínka smrti ? pomníčky u silnic obětem dopravních nehod. Sociologický časopis. 2008. 1/2008. str. 139 - 166
Recommended resources
ARIES, Philippe : Dějiny smrt : Doba ležících. 1. vyd. Praha : Argo, 2000. 358 s. ISBN 80-7203-286-0
ARIES, Philippe: Dějiny smrti : Zdivočelá smrt. 1. vyd. Praha : Argo, 2000. 358 s. ISBN 80-7203-293-3
TURNER, Victor Witter. Průběh rituálu. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2004. 194 s. ISBN 80-7226-900-3
DAVIES, Douglas James. Stručné dějiny smrti. 1. vyd. Praha : Volvox Globator, 2007. 186 s. ISBN 80-7207-628-4
NEŠPOROVÁ, Olga. Veřejná připomínka smrti ? pomníčky u silnic obětem dopravních nehod. Sociologický časopis. 2008. 1/2008. str. 139 - 166