Diplomová práce se zabývá environmentálními hazardy v oblasti Plzeň-Božkov a Plzeň-Koterov. V rámci práce byly vytipovány čtyři hazardy, které se v zájmovém území mohou vyskytnout. Jedná se o povodně, svahové pohyby, sucho a znečištění podzemních vod z odkaliště popílku. Jednotlivé hazardy byly podrobněji rozebrány a byl proveden návrh na zařazení těchto hazardů do výuky na gymnáziích. V rámci analýzy povodní a svahových pohybů byly provedeny jednoduché modely v prostředí ArcGIS, které vymezují území ohrožené těmito hazardy. V další části práce bylo zkoumáno zařazení tematiky environmentálních hazardů v rámci současných kurikulárních dokumentů. Poslední část práce obsahuje návrh projektu, který má za úkol seznámit studenty gymnázií s průběhem nejvýraznějšího hazardu v zájmovém území, kterým jsou povodně. Projekt byl na zkoušku dvakrát realizován. Popis realizací je uveden v závěru práce.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of environmental hazards in the surrounding of south-eastern part of Plzeň (Plzeň- Božkov and Plzeň- Koterov). There were four hazards chosen, which could occur in the defined area. These are floods, mass movements, drought and pollution of groundwater from a settlement tank. The thesis analyzes the potential threats of these hazards in the area. The analyses of floods and mass movements were accomplished in ArcGIS software. Simple ArcGIS models define the endangered area. Another important part of this thesis is the didactical transformation of the topic of environmental hazards for the grammar school students. For that reason the application of the simple models were described for teaching. The most dominant hazard in the area, floods, was chosen for creation of project for the grammar school students. The aim of the project is to demonstrate the course of floods. The project was realised twice tentatively. Description of the realization is to found in last part of the thesis.
Keywords
environmentální rizika, přírodní hazardy, technologické hazardy, povodně, svahové pohyby, sucho, odkaliště, didaktická transformace, projekt pro studenty gymnázií, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Keywords in English
environmental hazards, natural hazards, technological hazards, floods, mass movements, drought, settlement tank, didactical transformation, project for grammar school students, Framework Education Programme for grammar schools
Length of the covering note
70s., přílohy 15 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá environmentálními hazardy v oblasti Plzeň-Božkov a Plzeň-Koterov. V rámci práce byly vytipovány čtyři hazardy, které se v zájmovém území mohou vyskytnout. Jedná se o povodně, svahové pohyby, sucho a znečištění podzemních vod z odkaliště popílku. Jednotlivé hazardy byly podrobněji rozebrány a byl proveden návrh na zařazení těchto hazardů do výuky na gymnáziích. V rámci analýzy povodní a svahových pohybů byly provedeny jednoduché modely v prostředí ArcGIS, které vymezují území ohrožené těmito hazardy. V další části práce bylo zkoumáno zařazení tematiky environmentálních hazardů v rámci současných kurikulárních dokumentů. Poslední část práce obsahuje návrh projektu, který má za úkol seznámit studenty gymnázií s průběhem nejvýraznějšího hazardu v zájmovém území, kterým jsou povodně. Projekt byl na zkoušku dvakrát realizován. Popis realizací je uveden v závěru práce.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of environmental hazards in the surrounding of south-eastern part of Plzeň (Plzeň- Božkov and Plzeň- Koterov). There were four hazards chosen, which could occur in the defined area. These are floods, mass movements, drought and pollution of groundwater from a settlement tank. The thesis analyzes the potential threats of these hazards in the area. The analyses of floods and mass movements were accomplished in ArcGIS software. Simple ArcGIS models define the endangered area. Another important part of this thesis is the didactical transformation of the topic of environmental hazards for the grammar school students. For that reason the application of the simple models were described for teaching. The most dominant hazard in the area, floods, was chosen for creation of project for the grammar school students. The aim of the project is to demonstrate the course of floods. The project was realised twice tentatively. Description of the realization is to found in last part of the thesis.
Keywords
environmentální rizika, přírodní hazardy, technologické hazardy, povodně, svahové pohyby, sucho, odkaliště, didaktická transformace, projekt pro studenty gymnázií, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Keywords in English
environmental hazards, natural hazards, technological hazards, floods, mass movements, drought, settlement tank, didactical transformation, project for grammar school students, Framework Education Programme for grammar schools
Research Plan
Vymezení zájmového území.
Rozbor dostupné literatury.
Zjištění potenciálních přírodních rizik v zájmovém území.
Vypracování mapových výstupů (se zaměřením na tvorbu syntetické mapy přírodních rizik).
Zhodnocení výsledků a následná didaktická transformace.
Research Plan
Vymezení zájmového území.
Rozbor dostupné literatury.
Zjištění potenciálních přírodních rizik v zájmovém území.
Vypracování mapových výstupů (se zaměřením na tvorbu syntetické mapy přírodních rizik).
Zhodnocení výsledků a následná didaktická transformace.
Recommended resources
Jaroslav Dokoupil, Alena Matušková, edit. 2005. Rozvojový potenciál Plzeňského kraje, Západočeská univerzita v Plzni, Katedra geografie, ISBN 80- 7043-429-5.
Lillquist, K. Teaching with Catastrophe: Topographic Map Interpretation and the Physical Geography of the 1949 Mann Gulch, Montana. Journal of Geoscience Education, v. 54, n. 5, November, 2006, p. 561-571.
Další publikace z: JoGE a Geography Teacher.
Recommended resources
Jaroslav Dokoupil, Alena Matušková, edit. 2005. Rozvojový potenciál Plzeňského kraje, Západočeská univerzita v Plzni, Katedra geografie, ISBN 80- 7043-429-5.
Lillquist, K. Teaching with Catastrophe: Topographic Map Interpretation and the Physical Geography of the 1949 Mann Gulch, Montana. Journal of Geoscience Education, v. 54, n. 5, November, 2006, p. 561-571.