Základním úkolem bakalářské práce bylo zkoumat vzdělávání v 10. a 11. století. Zkoumali jsme motivy vzdělávání v nejstarších písemných pramenech. Jako zdroj informací jsme využili jednu kroniku a několik legend. Šlo o legendy, které popisují životy několika svatých (sv. Cyril, sv. Konstantin, sv. Ludmila a sv. Václav, sv. Vojtěch a sv. Prokop). Konkrétně jsme zkoumali Život sv. Cyrila, Život sv. Metoděje, I. staroslověnská legenda, Crescente fide christiana, Kristiánova legenda, Est locus, Nascitur purpureus flos, Vita minor a Kosmovu Kroniku Čechů. V těchto pramenech jsme hledali jakékoliv zmínky o vzdělávání. Pro úplnost jsme kromě literárních pramenů použili i prameny archeologické.
Annotation in English
The main task of this bachelor?s thesis was to explore education in the tenth and the eleventh centuries. One was to investigate the motives of education with the help of the oldest literary sources. A chronicle and a number of legends served as a source of information. These legends describe the lives of saints such as Saint Cyril, Constantin, Ludmila, Wenceslaus and Prokop. The concrete studied materials include The Life of Saint Cyril, The Life of Saint Metoděj, The First Old Church Slavonic Legend, Crescente Fide Christiana, Christians?s Legend, Est Locus, Nascitur Purpureus Flos, Vita Minor and The Cosmas? Chronicle of the Czechs. Any reference to education was of our primary interest. In order to gain a complex picture, archaeological sources were used together with the literary ones.
Keywords
Vzdělávání, 10. a 11. století, legendy, Kosmova Kronika Čechů, archeologické prameny, literární prameny, raný středověk
Keywords in English
Education, 10th and 11th centuries, legends, The Cosmas? Chronicle of the Czechs, archeological sources, literature sources,Early Middle Ages
Length of the covering note
41 s.
Language
CZ
Annotation
Základním úkolem bakalářské práce bylo zkoumat vzdělávání v 10. a 11. století. Zkoumali jsme motivy vzdělávání v nejstarších písemných pramenech. Jako zdroj informací jsme využili jednu kroniku a několik legend. Šlo o legendy, které popisují životy několika svatých (sv. Cyril, sv. Konstantin, sv. Ludmila a sv. Václav, sv. Vojtěch a sv. Prokop). Konkrétně jsme zkoumali Život sv. Cyrila, Život sv. Metoděje, I. staroslověnská legenda, Crescente fide christiana, Kristiánova legenda, Est locus, Nascitur purpureus flos, Vita minor a Kosmovu Kroniku Čechů. V těchto pramenech jsme hledali jakékoliv zmínky o vzdělávání. Pro úplnost jsme kromě literárních pramenů použili i prameny archeologické.
Annotation in English
The main task of this bachelor?s thesis was to explore education in the tenth and the eleventh centuries. One was to investigate the motives of education with the help of the oldest literary sources. A chronicle and a number of legends served as a source of information. These legends describe the lives of saints such as Saint Cyril, Constantin, Ludmila, Wenceslaus and Prokop. The concrete studied materials include The Life of Saint Cyril, The Life of Saint Metoděj, The First Old Church Slavonic Legend, Crescente Fide Christiana, Christians?s Legend, Est Locus, Nascitur Purpureus Flos, Vita Minor and The Cosmas? Chronicle of the Czechs. Any reference to education was of our primary interest. In order to gain a complex picture, archaeological sources were used together with the literary ones.
Keywords
Vzdělávání, 10. a 11. století, legendy, Kosmova Kronika Čechů, archeologické prameny, literární prameny, raný středověk
Keywords in English
Education, 10th and 11th centuries, legends, The Cosmas? Chronicle of the Czechs, archeological sources, literature sources,Early Middle Ages
Research Plan
1. Studium textů Kosmovy Kroniky Čechů, nejstarší hagiografie (Ludmila, Václav,
Vojtěch, Prokop) a velkomoravských životů.
2. Společenský kontext doby sepsání děl.
3. Vybraná sekundární literatura.
4. Shromáždění dílčí tematiky podoby vzdělávání v raně středověkých Čechách
v podání literárních pramenů.
5. Sumarizace poznatků s odpovídajícím závěrem a hodnocením.
Research Plan
1. Studium textů Kosmovy Kroniky Čechů, nejstarší hagiografie (Ludmila, Václav,
Vojtěch, Prokop) a velkomoravských životů.
2. Společenský kontext doby sepsání děl.
3. Vybraná sekundární literatura.
4. Shromáždění dílčí tematiky podoby vzdělávání v raně středověkých Čechách
v podání literárních pramenů.
5. Sumarizace poznatků s odpovídajícím závěrem a hodnocením.
Recommended resources
Kosmova Kronika česká. Praha : Svoboda, 1975.
CHALOUPECKÝ, Václav (ed.). Na úsvitu křesťanství. Praha : ELK, 1942.
LUDVÍKOVSKÝ, Jaroslav (ed.). Kristiánova legenda. Praha : Vyšehrad, 1978.
Slavníkovci ve středověkém písemnictví. Praha : Vyšehrad, 1987.
Staroslověnské legendy českého původu. Praha : Vyšehrad, 1976.
VAŠICA, Josef. Literární památky epochy velkomoravské 863-885. Praha : Vyšehrad, 1996.
ŠAFRÁNEK, Jan. Školy české. Obraz jejich vývoje a osudů. 1. svazek. R. 863-1848. Praha : Matice česká, 1913.
TŘEŠTÍK, Dušan. Počátky Přemyslovců. Praha : Lidové noviny, 1997.
ŽEMLIČKA, Josef. Čechy v době knížecí. Praha : Lidové noviny, 2007.
Recommended resources
Kosmova Kronika česká. Praha : Svoboda, 1975.
CHALOUPECKÝ, Václav (ed.). Na úsvitu křesťanství. Praha : ELK, 1942.
LUDVÍKOVSKÝ, Jaroslav (ed.). Kristiánova legenda. Praha : Vyšehrad, 1978.
Slavníkovci ve středověkém písemnictví. Praha : Vyšehrad, 1987.
Staroslověnské legendy českého původu. Praha : Vyšehrad, 1976.
VAŠICA, Josef. Literární památky epochy velkomoravské 863-885. Praha : Vyšehrad, 1996.
ŠAFRÁNEK, Jan. Školy české. Obraz jejich vývoje a osudů. 1. svazek. R. 863-1848. Praha : Matice česká, 1913.
TŘEŠTÍK, Dušan. Počátky Přemyslovců. Praha : Lidové noviny, 1997.
ŽEMLIČKA, Josef. Čechy v době knížecí. Praha : Lidové noviny, 2007.