Ritualizované chování dětí předškolního věku v evolučním procesu sociálního učení je obsahem teoretické části bakalářské práce. Zabývá se jednotlivými obecnými pojmy, na jejichž základě vysvětluje souvislosti s rituálním chováním. Rozvíjí myšlenku přínosu rituálů k mechanismům sociálního učení. V centru zájmu jsou evoluční kořeny ritualizovaného chování jako prostředku formy sociálního učení nápodobou imitací a předpoklady dítěte předškolního věku k jednání zaměřenému na kroky vedoucí k dosažení cíle více než na cíl samotný. Výzkumné šetření se zaměřuje na kvalitativní a kvantitativní hodnocení využívání rituálů v mateřských školách na výzkumném souboru učitelek mateřských škol Plzeňského kraje.
Anotace v angličtině
The subject of the theoretical part of the thesis is ritualized behavior of preschool children in the processes of social learning from an evolutionary perspective. There are some general terms taken into consideration and on their basis the general issues regarding the phenomenon are subject of interest. The idea of contribution of rituals to the social learning mechanisms is developed here. In the center of attention are evolutionary roots of ritualized behavior in the processes of social learning by imitation and a child's predispositions to concentrate its attention more to the structure of an action than to the goal of that action. The original research, presented in the second part of the thesis, evaluates relevant data derived from questionnaire conducted among nursery school teachers from the Plzeň Region.
Klíčová slova
Rituál, ritualizované chování, sociální učení, evoluce, evoluční perspektiva, imitace jako forma sociálního učení
Klíčová slova v angličtině
Ritual, Ritualized Behavior, Social Learning, Evolution, Evolutionary Perspective, Imitation as a Form of Social Learning
Rozsah průvodní práce
s. 39 (74 699 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Ritualizované chování dětí předškolního věku v evolučním procesu sociálního učení je obsahem teoretické části bakalářské práce. Zabývá se jednotlivými obecnými pojmy, na jejichž základě vysvětluje souvislosti s rituálním chováním. Rozvíjí myšlenku přínosu rituálů k mechanismům sociálního učení. V centru zájmu jsou evoluční kořeny ritualizovaného chování jako prostředku formy sociálního učení nápodobou imitací a předpoklady dítěte předškolního věku k jednání zaměřenému na kroky vedoucí k dosažení cíle více než na cíl samotný. Výzkumné šetření se zaměřuje na kvalitativní a kvantitativní hodnocení využívání rituálů v mateřských školách na výzkumném souboru učitelek mateřských škol Plzeňského kraje.
Anotace v angličtině
The subject of the theoretical part of the thesis is ritualized behavior of preschool children in the processes of social learning from an evolutionary perspective. There are some general terms taken into consideration and on their basis the general issues regarding the phenomenon are subject of interest. The idea of contribution of rituals to the social learning mechanisms is developed here. In the center of attention are evolutionary roots of ritualized behavior in the processes of social learning by imitation and a child's predispositions to concentrate its attention more to the structure of an action than to the goal of that action. The original research, presented in the second part of the thesis, evaluates relevant data derived from questionnaire conducted among nursery school teachers from the Plzeň Region.
Klíčová slova
Rituál, ritualizované chování, sociální učení, evoluce, evoluční perspektiva, imitace jako forma sociálního učení
Klíčová slova v angličtině
Ritual, Ritualized Behavior, Social Learning, Evolution, Evolutionary Perspective, Imitation as a Form of Social Learning
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
TURNER, Victor. Průběh rituálu. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-722-6900-3.\\
KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8203-3.\\
KURR VAN GENNEP, Charles-Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-710-6178-6.\\
SOKOL, Jan. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 1998. ISBN 80-702-1253-5.\\
BUDIL, Ivo. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1998. ISBN 80-725-4001-7.\\
RICHERSON, Peter a Robert BOYD. V genech není všechno, aneb, Jak kultura změnila evoluci člověka. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-802-0020-666.\\
Seznam doporučené literatury
TURNER, Victor. Průběh rituálu. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-722-6900-3.\\
KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8203-3.\\
KURR VAN GENNEP, Charles-Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-710-6178-6.\\
SOKOL, Jan. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 1998. ISBN 80-702-1253-5.\\
BUDIL, Ivo. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1998. ISBN 80-725-4001-7.\\
RICHERSON, Peter a Robert BOYD. V genech není všechno, aneb, Jak kultura změnila evoluci člověka. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-802-0020-666.\\