Diplomová práce se zabývá syntézou optimální řídicí strategie při řízení hybridizačního poměru paralelního hybridního pohonu. Hybridizační poměr udává míru, s jakou se elektromotor a spalovací motor v každém časovém okamžiku podílejí na uspokojení celkového požadovaného točivého momentu. Cílem optimální řídicí strategie, navržené metodou dynamického programování, je zvýšení efektivity využití fosilních paliv v osobní dopravě a snížení dopadů spalování fosilních paliv na životní prostředí.
Výsledky ukazují, že paralelní hybridní vozidlo s optimálně řízeným hybridizačním poměrem může dosáhnout na stejném testovacím cyklu až o 20 % nižší spotřeby paliva ve srovnání se spotřebou stejného vozu poháněného pouze spalovacím motorem.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the optimal control strategy of split factor of the parallel hybrid drivetrain. Split factor determines how the torque demand is split between the internal combustion engine and electric motor at every time step. The goal of the optimal control strategy computed by dynamic programming is to increase the efficiency of usage of fossil fuels in passenger transport and reduce the environmental impacts of burning fossil fuels.
The results show that the optimal control of split factor in parallel hybrid vehicle can save up to 20% of fuel compared to the consumption of the same vehicle powered by an internal combustion engine at the same driving cycle.
Diplomová práce se zabývá syntézou optimální řídicí strategie při řízení hybridizačního poměru paralelního hybridního pohonu. Hybridizační poměr udává míru, s jakou se elektromotor a spalovací motor v každém časovém okamžiku podílejí na uspokojení celkového požadovaného točivého momentu. Cílem optimální řídicí strategie, navržené metodou dynamického programování, je zvýšení efektivity využití fosilních paliv v osobní dopravě a snížení dopadů spalování fosilních paliv na životní prostředí.
Výsledky ukazují, že paralelní hybridní vozidlo s optimálně řízeným hybridizačním poměrem může dosáhnout na stejném testovacím cyklu až o 20 % nižší spotřeby paliva ve srovnání se spotřebou stejného vozu poháněného pouze spalovacím motorem.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the optimal control strategy of split factor of the parallel hybrid drivetrain. Split factor determines how the torque demand is split between the internal combustion engine and electric motor at every time step. The goal of the optimal control strategy computed by dynamic programming is to increase the efficiency of usage of fossil fuels in passenger transport and reduce the environmental impacts of burning fossil fuels.
The results show that the optimal control of split factor in parallel hybrid vehicle can save up to 20% of fuel compared to the consumption of the same vehicle powered by an internal combustion engine at the same driving cycle.
Zpracujte rešerši literatury věnované modelování a řízení paralelních hybridních pohonů.
Navrhněte modely klasického a paralelního hybridního pohonu s využitím postupů matematicko-fyzikálního modelování.
Využijte metodu dynamického programování k návrhu řízení poměrného využití spalovacího a elektrického motoru v paralelním hybridním pohonu s cílem minimizalizace spotřeby paliva a respektování fyzikálních omezení.
Srovnejte spotřebu paliva klasického a paralelního hybridního pohonu pro vybrané standardizované testovací cykly.
Zhodnoťte dosažené výsledky.
Research Plan
Zpracujte rešerši literatury věnované modelování a řízení paralelních hybridních pohonů.
Navrhněte modely klasického a paralelního hybridního pohonu s využitím postupů matematicko-fyzikálního modelování.
Využijte metodu dynamického programování k návrhu řízení poměrného využití spalovacího a elektrického motoru v paralelním hybridním pohonu s cílem minimizalizace spotřeby paliva a respektování fyzikálních omezení.
Srovnejte spotřebu paliva klasického a paralelního hybridního pohonu pro vybrané standardizované testovací cykly.