Bakalářská práce s názvem Školní zralost z hlediska matematiky, se zabývám v teoretické části školní zralostí, školní připraveností a oblastmi, které k posouzení školní zralostí musíme brát v potaz. Jedná se o fyzickou, psychickou a sociálně emoční zralost. Dále jsem se zaměřila na aspekty školní zralosti z hlediska matematiky. V metodologické části je popsáno 11 úkolů, kdy každý byl zaměřený na jinou oblast matematických schopností a znalostí. V experimentální části je popsána charakteristika mateřské školy, tříd a10 dětí, které byly do výzkumu zapojeny. Dále jsou zde v tabulkách vyhodnoceny činnosti z hlediska dítěte i z hlediska plnění úkolu. Z vyhodnocení vyplývá, že pouze šest dětí z deseti je z hlediska matematiky zralé k nástupu k základnímu vzdělávání.
Annotation in English
In the theoretical part of this bachelor's degree work, I am looking into school maturity, school readiness and spheres, which must be consider in the final evaluation. It is a consideration of physical, psychological and socialy emotional maturity. Furthermore, I have focused on aspects of school readiness from mathematical view.
The methodological part describes eleven tasks, every single one of them focused on different area of mathematical abilities and knowledge.
The experimental part describes characteristics of the kindergarten, classes and ten children which were involved in the study. Also, there are charts evaluating activities from the childs point of view and from the task fulfilment. Following the evaluation, only six out of ten children are prepared for elementary school education from mathematical view.
Keywords
školní zralost, školní připravenost, matematika, porovnávání, třídění, uspořádání, geometrické tvary, tělesa, orientace v rovině, orientace v prostoru, časová posloupnost, fyzická zralost, psychická zralost, sociálně emoční zralost
Keywords in English
school maturity, school readiness, mathematics, comparison, sorting, organization, geometric shapes, geometric bodies, level orientation, orientation in space, time progression, physical maturity, psychological maturity, socialy emotional maturity
Length of the covering note
66 s. (84 978 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce s názvem Školní zralost z hlediska matematiky, se zabývám v teoretické části školní zralostí, školní připraveností a oblastmi, které k posouzení školní zralostí musíme brát v potaz. Jedná se o fyzickou, psychickou a sociálně emoční zralost. Dále jsem se zaměřila na aspekty školní zralosti z hlediska matematiky. V metodologické části je popsáno 11 úkolů, kdy každý byl zaměřený na jinou oblast matematických schopností a znalostí. V experimentální části je popsána charakteristika mateřské školy, tříd a10 dětí, které byly do výzkumu zapojeny. Dále jsou zde v tabulkách vyhodnoceny činnosti z hlediska dítěte i z hlediska plnění úkolu. Z vyhodnocení vyplývá, že pouze šest dětí z deseti je z hlediska matematiky zralé k nástupu k základnímu vzdělávání.
Annotation in English
In the theoretical part of this bachelor's degree work, I am looking into school maturity, school readiness and spheres, which must be consider in the final evaluation. It is a consideration of physical, psychological and socialy emotional maturity. Furthermore, I have focused on aspects of school readiness from mathematical view.
The methodological part describes eleven tasks, every single one of them focused on different area of mathematical abilities and knowledge.
The experimental part describes characteristics of the kindergarten, classes and ten children which were involved in the study. Also, there are charts evaluating activities from the childs point of view and from the task fulfilment. Following the evaluation, only six out of ten children are prepared for elementary school education from mathematical view.
Keywords
školní zralost, školní připravenost, matematika, porovnávání, třídění, uspořádání, geometrické tvary, tělesa, orientace v rovině, orientace v prostoru, časová posloupnost, fyzická zralost, psychická zralost, sociálně emoční zralost
Keywords in English
school maturity, school readiness, mathematics, comparison, sorting, organization, geometric shapes, geometric bodies, level orientation, orientation in space, time progression, physical maturity, psychological maturity, socialy emotional maturity
Research Plan
1. Teorie školní zralosti dítěte.
2. Základní matematické představy.
3. Vyhodnocení případové studie.
Research Plan
1. Teorie školní zralosti dítěte.
2. Základní matematické představy.
3. Vyhodnocení případové studie.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo
umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1.
Brno: Computer Press, 2010. iii, 100 s. Moderní metodika
pro rodiče a učitele. ISBN 978-802-5125-694.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava, Patricie KRUŠINOVÁ a Pavla KUNCOVÁ.
Je vaše dítě připraveno do první třídy?: co potřebuje budoucí
prvňáček umět a znát. Vyd. 1. Brno: Computer Press. 2004. x. 157 s.
Rozvoj osobnosti (Computer Press).
ISBN 80-722-6637-3.
Diagnostika školní zralosti. Praha: Raabe, 2012. [132] s. v různém
stránkování. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-52-7.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním
vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. 206 s. ISBN 978-808-6307-961.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení
pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 5.
Praha: Portál, 2013. 63 s. ISBN 978-80-262-0405-3.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo
umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1.
Brno: Computer Press, 2010. iii, 100 s. Moderní metodika
pro rodiče a učitele. ISBN 978-802-5125-694.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava, Patricie KRUŠINOVÁ a Pavla KUNCOVÁ.
Je vaše dítě připraveno do první třídy?: co potřebuje budoucí
prvňáček umět a znát. Vyd. 1. Brno: Computer Press. 2004. x. 157 s.
Rozvoj osobnosti (Computer Press).
ISBN 80-722-6637-3.
Diagnostika školní zralosti. Praha: Raabe, 2012. [132] s. v různém
stránkování. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-52-7.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním
vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. 206 s. ISBN 978-808-6307-961.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení
pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 5.
Praha: Portál, 2013. 63 s. ISBN 978-80-262-0405-3.