Cílem práce bylo zhodnocení vlivu liniových staveb na průchodnost krajiny pro zvěř a vztahů mezi intenzitou dopravy, mortalitou zvěře a navazujícím krajinným pokryvem. Byl proveden terénní výzkum za účelem sběru dat a zmapování okolního krajinného pokryvu s následnou digitalizací dat. Při sběru dat byla sledována četnost migračních objektů a jejich parametry. Stěžejní bylo co nejpřesnější zaznamenání polohy a délky bariér na komunikacích. Zjištěná data byla kategorizována a provázána s daty srážek se zvěří v mapovém prostředí ArcMap. Na mapovém podkladu bylo použito několik analýz a výpočtů. Výsledkem je soubor map a grafů, které dokládají souvislost mezi intenzitou dopravy a budováním bariér na komunikacích. Také potvrzují hypotézu, podle které je největší počet srážek se zvěří na komunikacích vedoucích lesem. Naopak vyvrací předpoklad nízkého počtu migračních prvků. Je patrná snaha o zabezpečení komunikací proti vniknutí zvěře použitím plotů a pachových ohradníků. Účinnost odpuzovačů nebyla v této práci prokazatelná vlivem kombinace s jinou polopropustnou bariérou.
Annotation in English
The aim of this thesis is to evaluate the influence of linear structures on the permeability of the landscape and determine relations between traffic intensity, wild life mortality and a landcover. The field research was conducted for a purpose of data collection and detailed landcover mapping. Quantity and parameters of passage constructions were observed. The key points of the field works were register accurate position and length of particular barriers in the landscape.
Collected data were cathegorized and combined with wildlife-vehicle collisions in the ArcMap software. There were used a several analysis and calculations to obtain results confirming relations between traffic intensity and barriers building. These result also confirm hypothesis that the wildlife-vehicle collisions were most frequented on the roads surrounded by forrest. On the other hand, the findings refute the hypothesis of low amount of passage constructions. The effort of roads security is evident in the use of fences and odor repellents application. The efficiency of odor repellents wasn't proved, because of combination with another semipermeable barrier.
Keywords
fragmentace krajiny, migrační objekty, průchodnost krajiny, jižní Plzeňsko, srážky se zvěří, liniové stavby,
Keywords in English
landscape fragmentation, passage constructions, landscape permeability, south margin of Pilsen, wildlifevehicle collisions, line constructions
Length of the covering note
75 s. (70 138 znaků). XII s.
Language
CZ
Annotation
Cílem práce bylo zhodnocení vlivu liniových staveb na průchodnost krajiny pro zvěř a vztahů mezi intenzitou dopravy, mortalitou zvěře a navazujícím krajinným pokryvem. Byl proveden terénní výzkum za účelem sběru dat a zmapování okolního krajinného pokryvu s následnou digitalizací dat. Při sběru dat byla sledována četnost migračních objektů a jejich parametry. Stěžejní bylo co nejpřesnější zaznamenání polohy a délky bariér na komunikacích. Zjištěná data byla kategorizována a provázána s daty srážek se zvěří v mapovém prostředí ArcMap. Na mapovém podkladu bylo použito několik analýz a výpočtů. Výsledkem je soubor map a grafů, které dokládají souvislost mezi intenzitou dopravy a budováním bariér na komunikacích. Také potvrzují hypotézu, podle které je největší počet srážek se zvěří na komunikacích vedoucích lesem. Naopak vyvrací předpoklad nízkého počtu migračních prvků. Je patrná snaha o zabezpečení komunikací proti vniknutí zvěře použitím plotů a pachových ohradníků. Účinnost odpuzovačů nebyla v této práci prokazatelná vlivem kombinace s jinou polopropustnou bariérou.
Annotation in English
The aim of this thesis is to evaluate the influence of linear structures on the permeability of the landscape and determine relations between traffic intensity, wild life mortality and a landcover. The field research was conducted for a purpose of data collection and detailed landcover mapping. Quantity and parameters of passage constructions were observed. The key points of the field works were register accurate position and length of particular barriers in the landscape.
Collected data were cathegorized and combined with wildlife-vehicle collisions in the ArcMap software. There were used a several analysis and calculations to obtain results confirming relations between traffic intensity and barriers building. These result also confirm hypothesis that the wildlife-vehicle collisions were most frequented on the roads surrounded by forrest. On the other hand, the findings refute the hypothesis of low amount of passage constructions. The effort of roads security is evident in the use of fences and odor repellents application. The efficiency of odor repellents wasn't proved, because of combination with another semipermeable barrier.
Keywords
fragmentace krajiny, migrační objekty, průchodnost krajiny, jižní Plzeňsko, srážky se zvěří, liniové stavby,
Keywords in English
landscape fragmentation, passage constructions, landscape permeability, south margin of Pilsen, wildlifevehicle collisions, line constructions
Research Plan
Zvolené téma a cíle práce řeší téma fragmentace krajiny a její propustnosti pro různé druhy živočichů. Budou hledány především prostorové vztahy mezi přírodní sférou (krajinný pokryv), lidskou činností (intenzita dopravy, charakter liniových staveb), jejich vzájemnou interakcí (intenzita srážek se zvěří, fragmentace) a opatřeními na zmírnění negativních dopadů (opatření proti srážkám, prvky zajišťující průchodnost krajiny pro živočichy).
Hlavními kroky budou:
- stanovení cílů, hypotéz a uvedení do tématu
- základní prostorová analýza vymezeného území
- hodnocení zastoupení jednotlivých kategorií krajinného pokryvu v oblasti
- vytvoření zonace úseků podle registrovaných srážek vozidel se zvěří
- terénní výzkum a kategorizování prvků průchodnosti krajiny
- syntéza výsledků a jejich diskuse
Research Plan
Zvolené téma a cíle práce řeší téma fragmentace krajiny a její propustnosti pro různé druhy živočichů. Budou hledány především prostorové vztahy mezi přírodní sférou (krajinný pokryv), lidskou činností (intenzita dopravy, charakter liniových staveb), jejich vzájemnou interakcí (intenzita srážek se zvěří, fragmentace) a opatřeními na zmírnění negativních dopadů (opatření proti srážkám, prvky zajišťující průchodnost krajiny pro živočichy).
Hlavními kroky budou:
- stanovení cílů, hypotéz a uvedení do tématu
- základní prostorová analýza vymezeného území
- hodnocení zastoupení jednotlivých kategorií krajinného pokryvu v oblasti
- vytvoření zonace úseků podle registrovaných srážek vozidel se zvěří
- terénní výzkum a kategorizování prvků průchodnosti krajiny
- syntéza výsledků a jejich diskuse
Recommended resources
Anděl P., Gorčicová I., Hlaváč V., Miko L. et Andělová H. 2005. Hodnocení fragmentace krajiny dopravou. Metodická příručka. [online]. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha.[cit.5.6.2016] dostupné na WWW: www.evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Hodnoceni_fragmentace_krajiny_dopravou
Hlaváč V. et Anděl P. 2001. Metodická příručka k zajišťování průchodnosti dálničních komunikací pro volně žijící živočichy. [online]. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha.[cit.5.6.2016] dostupné na WWW: http://www.evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Metodicka_prirucka_k_zajistovani_pruchodnosti_dalnicnich_komunikaci.
Anděl P., Petržílka L. et Gorčicová I. 2010. Indikátory fragmentace krajiny/ Metodická příručka. [online]. Evernia, Liberec.[cit.5.6.2016] dostupné na WWW: http://www.evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Indikatory_fragmentace_krajiny
Anděl P. Mináriková T. Et Andreas M. 2010. Ochrana průchodnosti krajiny pro velké savce. [online]. Evernia, Liberec. [cit. 14.6.2016] dostupné na WWW: http://evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Ochrana_pruchodnosti_krajiny
Recommended resources
Anděl P., Gorčicová I., Hlaváč V., Miko L. et Andělová H. 2005. Hodnocení fragmentace krajiny dopravou. Metodická příručka. [online]. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha.[cit.5.6.2016] dostupné na WWW: www.evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Hodnoceni_fragmentace_krajiny_dopravou
Hlaváč V. et Anděl P. 2001. Metodická příručka k zajišťování průchodnosti dálničních komunikací pro volně žijící živočichy. [online]. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha.[cit.5.6.2016] dostupné na WWW: http://www.evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Metodicka_prirucka_k_zajistovani_pruchodnosti_dalnicnich_komunikaci.
Anděl P., Petržílka L. et Gorčicová I. 2010. Indikátory fragmentace krajiny/ Metodická příručka. [online]. Evernia, Liberec.[cit.5.6.2016] dostupné na WWW: http://www.evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Indikatory_fragmentace_krajiny
Anděl P. Mináriková T. Et Andreas M. 2010. Ochrana průchodnosti krajiny pro velké savce. [online]. Evernia, Liberec. [cit. 14.6.2016] dostupné na WWW: http://evernia.cz/Dispatcher?view=publikace_detail&item=Ochrana_pruchodnosti_krajiny