Cílem disertační práce je představit a porovnat rozdílné přístupy ve filosofii vědy, realismus, pragmatismus a sociální konstruktivismus. Realismem je míněn převládající názor na vědecké poznání v západní společnosti, který popírá eventualitu lidského vlivu na podstatu vědeckého poznání. Oproti tomu, sociální konstruktivismus nechápe vědeckou realitu jako danou, ale jako sociální konstrukt, vytvořený lidským jednáním. V rámci sociologického náhledu je podrobněji rozebrána etnometodologie, zvláště u autorů Karin Knorr Cetiny a Bruno Latoura. Pragmatismus tvoří jakýsi pomyslný střed mezi konstruktivistickým a realistickým přístupem.
Annotation in English
The aim of the thesis is to introduce and compare different approaches to philosophy of science, realism, pragmatism and social constructivism. Realism is a prevailing opinion on scientific knowledge in western society, which denies a possibility of a human influence on the scientific knowledge. On the other hand, social constructivism does not consider the scientific reality fixed but rather as a social construct created by human action. With respect to the sociological view, the thesis focuses particularly on ethnometodology of Karin Knorr Cetina and Bruno Latour. Finally, pragmatism forms an imaginary midpoint between the constructivist and realist approaches.
Keywords
Realismus, pragmatismus, sociální konstruktivismus, etnometodologie, vědecké poznání, sociální determinace.
Keywords in English
Realism, pragmatism, social constructivism, ethnomotodology, scientific knowledge, social determination
Length of the covering note
137
Language
CZ
Annotation
Cílem disertační práce je představit a porovnat rozdílné přístupy ve filosofii vědy, realismus, pragmatismus a sociální konstruktivismus. Realismem je míněn převládající názor na vědecké poznání v západní společnosti, který popírá eventualitu lidského vlivu na podstatu vědeckého poznání. Oproti tomu, sociální konstruktivismus nechápe vědeckou realitu jako danou, ale jako sociální konstrukt, vytvořený lidským jednáním. V rámci sociologického náhledu je podrobněji rozebrána etnometodologie, zvláště u autorů Karin Knorr Cetiny a Bruno Latoura. Pragmatismus tvoří jakýsi pomyslný střed mezi konstruktivistickým a realistickým přístupem.
Annotation in English
The aim of the thesis is to introduce and compare different approaches to philosophy of science, realism, pragmatism and social constructivism. Realism is a prevailing opinion on scientific knowledge in western society, which denies a possibility of a human influence on the scientific knowledge. On the other hand, social constructivism does not consider the scientific reality fixed but rather as a social construct created by human action. With respect to the sociological view, the thesis focuses particularly on ethnometodology of Karin Knorr Cetina and Bruno Latour. Finally, pragmatism forms an imaginary midpoint between the constructivist and realist approaches.
Keywords
Realismus, pragmatismus, sociální konstruktivismus, etnometodologie, vědecké poznání, sociální determinace.
Keywords in English
Realism, pragmatism, social constructivism, ethnomotodology, scientific knowledge, social determination
Research Plan
Porovnat soudobé přístupy ve filosofii vědy - realismus a sociální konstruktivismus.
Research Plan
Porovnat soudobé přístupy ve filosofii vědy - realismus a sociální konstruktivismus.
Recommended resources
[1] LYNCH, Michael. Scientific practice and ordinary action: Ethnomethodology and social studies of science. New York: Cambridge University Press, 1993. ISBN 05-214-3152-2.
[2] LATOUR, Bruno. Nikdy sme neboli moderní: Esej o symetrickej antropológii. 1. vyd. Překlad Miroslav Marcelli. Bratislava: Kalligram, 2003. ISBN 80-714-9595-6.
[3] LATOUR, Bruno. Reassembling the social: An introduction to actor-network-theory. New York: Oxford University Press, 2005, x, 301 p. ISBN 01-992-5604-7.
[4] LATOUR, Bruno. Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society. 9. printing. Cambridge: Harvard University Press, 2003. ISBN 978-067-4792-913.
[5] KNORR-CETINA, Karin. Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1999. ISBN 06-742-5894-0.
Recommended resources
[1] LYNCH, Michael. Scientific practice and ordinary action: Ethnomethodology and social studies of science. New York: Cambridge University Press, 1993. ISBN 05-214-3152-2.
[2] LATOUR, Bruno. Nikdy sme neboli moderní: Esej o symetrickej antropológii. 1. vyd. Překlad Miroslav Marcelli. Bratislava: Kalligram, 2003. ISBN 80-714-9595-6.
[3] LATOUR, Bruno. Reassembling the social: An introduction to actor-network-theory. New York: Oxford University Press, 2005, x, 301 p. ISBN 01-992-5604-7.
[4] LATOUR, Bruno. Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society. 9. printing. Cambridge: Harvard University Press, 2003. ISBN 978-067-4792-913.
[5] KNORR-CETINA, Karin. Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1999. ISBN 06-742-5894-0.
Týká se praxe
No
Enclosed appendices
1 x CD-ROM
1 x čestné prohlášení o shodě textové a elektronické podoby práce