Browse IS/STAG - Portál ZČU

Skip to page content
Website ZČU
Portal title page ZČU
Anonymous user Login Česky
HelpDesk - user support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
HelpDesk - user support contact
  • My info
  • Study
My portal
Welcome
Webmail JIS
JISSouhlas koloběžky
Browse IS/STAG Applicant
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Graduate
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
Courseware
CoursewareCourses by Faculties

1st level navigation

  • My info
  • Study

2nd level navigation

  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • Courseware
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Not logged-in user will see only submitted theses.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail PRŮŠOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Barbora A university professor's personality in the process of FPE students' development professional self-image A university professor's personality in the process of FPE students' development professional self-image Thesis finished and defended successfully (DUO).   Holeček Václav Lovasová Vladimíra Master's thesis 1528840800000 13.06.2018 A university professor's personality in the process of FPE students' development professional self-image Thesis finished and defended successfully (DUO).
Barbora PRŮŠOVÁ Master's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Osobnost vysokoškolského pedagoga v procesu utváření profesního sebeobrazu studentů FPE

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name PRŮŠOVÁ Barbora Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2016/2017
Assigning department KPS
Date of defence Jun 13, 2018
Type of thesis Master's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic Rozvoj studentova učitelského sebeobrazu během studia na FPE
Main topic in English -
Title according to student Osobnost vysokoškolského pedagoga v procesu utváření profesního sebeobrazu studentů FPE
English title as given by the student A university professor's personality in the process of FPE students' development professional self-image
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
Reviewer Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Annotation Tato diplomová práce pojednává o tématu vysokoškolského pedagoga v celé jeho šíři. Za cíl si klade odpovědět na otázku, jaké charakteristiky jsou pro studenty FPE důležité u jejich vyučujících a do jaké míry se s nimi reálně setkávají. Dále má v úmyslu přijít na to, jaká mikrotraumata jsou studentům FPE způsobená právě jejich učiteli a jak moc jsou jimi poznamenáni. Nakonec se zabývá osobní pedagogickou filozofií budoucích pedagogů. V teoretické části odpovídá na palčivou otázku, které osobnosti by se vysokoškolským učitelem měly stávat, zabývá se podmínkami, díky nimž by se již stávající učitelé na vysokých školách měli adekvátně rozvíjet. Dotýká se také velmi aktuálního tématu, a to prestiže učitelů obecně. Následně zpracovává oblast mikrotraumat; jak je vnímají vysokoškolští studenti a co každý z vyučujících může dělat lépe tak, aby co nejvíce pomohl prevenci těchto negativních jevů. Uvedeny jsou mnohé ze zahraničních i českých přehledových studií, které se alespoň okrajově dotýkají zvoleného tématu. První díl praktické části zkoumá za pomoci rozsáhlého kvalitativního výzkumu, jakými by se chtěli studenti FPE stát učiteli. Druhý díl praktické části pak kvantitativním výzkumem zpracovává otázky zaměřené na vysokoškolského učitele. Nejprve se věnuje negativním jevům, se kterými se studenti při svém studiu u vyučujících setkávají a následně osobnostním vlastnostem, schopnostem, dovednostem a znalostem, které jsou vyžadovány u pedagogů působících na FPE. Výzkumy přinesly očekáváné výsledky a dá se konstatovat, že minimálně v některých oblastech byly předpoklady naplněny až vysoko nad očekávání. Pro ještě vyšší výpovědní hodnotu by bylo vhodné rozdat testovou baterii všem ročníkům i oborům na FPE a vyhodnocovat dílčím i souhrnným způsobem.
Annotation in English This thesis deals with the extensive topic of university teacher. The main aims of it are to answer questions such as: which characteristics of the professor are most crucial for their students and to what extent are these characteristics met in real life. Another intention of this thesis is to detect which micro-traumata are caused to students at Faculty of Education (FPE) by their teachers and to what degree are students affected by it. Finally, it is concerned with the personal pedagogical philosophy of teachers-to-be. Which types of personalities should become university professors is a very compelling question contained in the theoretical part. This part then processes conditions which are necessary for an adequate development of university professors. The status of teachers in general is a upcoming topic as well. Afterwards, micro-trauma is the focusing issue; how are they perceived by students and what can be done by every professor to ensure the prophylaxis of these negative phenomena is achieved. A great deal of survey studies about our place of interest are implied from both, Czech and foreign resources. The first portion of the practical part explores the idea of a teacher into whom FPE students would like to transform in their future career. The second portion answers questions about university professors. Initially, it focuses on negative phenomena which can be found among students' studies at the Faculty of Pedagogy, moreover it deals with personal characteristics, abilities, skills and knowledge which are required to be an apt professor at FPE. All of the survey researches have brought the results we had hoped for and it can be stated that the assumptions were fulfilled more so than originally anticipated, at least for some areas. To achieve an even higher predictive value it would be necessary to distribute a test battery to all study fields and their grades and evaluate the results in both ways constitutively and comprehensively.
Keywords vysokoškolský učitel, osobnost ideálního učitele, mikrotrauma, přehledové studie, osobní pedagogická filozofie studentů FPE, charakteristiky ideálního vysokoškolského učitele, míra očekávání, míra naplnění, frekvence prožívaného jevu, intenzita prožitku, mikrotraumata způsobená vysokoškolským učitelem, předvýzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum
Keywords in English Key words: university professor, personality of an ideal professor, micro-trauma, survey studies, students at FPE and their personal pedagogical philosophy, characteristics of an ideal university professor, rate of expectation, rate of fulfillment, frequency of an experienced phenomenon, intensity of experience, micro-traumata caused by university professors, pilot study, qualitative survey research, quantitative survey research
Length of the covering note 100 s. (170 874 znaků) + VI s.
Language CZ
Annotation
Tato diplomová práce pojednává o tématu vysokoškolského pedagoga v celé jeho šíři. Za cíl si klade odpovědět na otázku, jaké charakteristiky jsou pro studenty FPE důležité u jejich vyučujících a do jaké míry se s nimi reálně setkávají. Dále má v úmyslu přijít na to, jaká mikrotraumata jsou studentům FPE způsobená právě jejich učiteli a jak moc jsou jimi poznamenáni. Nakonec se zabývá osobní pedagogickou filozofií budoucích pedagogů. V teoretické části odpovídá na palčivou otázku, které osobnosti by se vysokoškolským učitelem měly stávat, zabývá se podmínkami, díky nimž by se již stávající učitelé na vysokých školách měli adekvátně rozvíjet. Dotýká se také velmi aktuálního tématu, a to prestiže učitelů obecně. Následně zpracovává oblast mikrotraumat; jak je vnímají vysokoškolští studenti a co každý z vyučujících může dělat lépe tak, aby co nejvíce pomohl prevenci těchto negativních jevů. Uvedeny jsou mnohé ze zahraničních i českých přehledových studií, které se alespoň okrajově dotýkají zvoleného tématu. První díl praktické části zkoumá za pomoci rozsáhlého kvalitativního výzkumu, jakými by se chtěli studenti FPE stát učiteli. Druhý díl praktické části pak kvantitativním výzkumem zpracovává otázky zaměřené na vysokoškolského učitele. Nejprve se věnuje negativním jevům, se kterými se studenti při svém studiu u vyučujících setkávají a následně osobnostním vlastnostem, schopnostem, dovednostem a znalostem, které jsou vyžadovány u pedagogů působících na FPE. Výzkumy přinesly očekáváné výsledky a dá se konstatovat, že minimálně v některých oblastech byly předpoklady naplněny až vysoko nad očekávání. Pro ještě vyšší výpovědní hodnotu by bylo vhodné rozdat testovou baterii všem ročníkům i oborům na FPE a vyhodnocovat dílčím i souhrnným způsobem.
Annotation in English
This thesis deals with the extensive topic of university teacher. The main aims of it are to answer questions such as: which characteristics of the professor are most crucial for their students and to what extent are these characteristics met in real life. Another intention of this thesis is to detect which micro-traumata are caused to students at Faculty of Education (FPE) by their teachers and to what degree are students affected by it. Finally, it is concerned with the personal pedagogical philosophy of teachers-to-be. Which types of personalities should become university professors is a very compelling question contained in the theoretical part. This part then processes conditions which are necessary for an adequate development of university professors. The status of teachers in general is a upcoming topic as well. Afterwards, micro-trauma is the focusing issue; how are they perceived by students and what can be done by every professor to ensure the prophylaxis of these negative phenomena is achieved. A great deal of survey studies about our place of interest are implied from both, Czech and foreign resources. The first portion of the practical part explores the idea of a teacher into whom FPE students would like to transform in their future career. The second portion answers questions about university professors. Initially, it focuses on negative phenomena which can be found among students' studies at the Faculty of Pedagogy, moreover it deals with personal characteristics, abilities, skills and knowledge which are required to be an apt professor at FPE. All of the survey researches have brought the results we had hoped for and it can be stated that the assumptions were fulfilled more so than originally anticipated, at least for some areas. To achieve an even higher predictive value it would be necessary to distribute a test battery to all study fields and their grades and evaluate the results in both ways constitutively and comprehensively.
Keywords
vysokoškolský učitel, osobnost ideálního učitele, mikrotrauma, přehledové studie, osobní pedagogická filozofie studentů FPE, charakteristiky ideálního vysokoškolského učitele, míra očekávání, míra naplnění, frekvence prožívaného jevu, intenzita prožitku, mikrotraumata způsobená vysokoškolským učitelem, předvýzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum
Keywords in English
Key words: university professor, personality of an ideal professor, micro-trauma, survey studies, students at FPE and their personal pedagogical philosophy, characteristics of an ideal university professor, rate of expectation, rate of fulfillment, frequency of an experienced phenomenon, intensity of experience, micro-traumata caused by university professors, pilot study, qualitative survey research, quantitative survey research
Research Plan
  1. Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
  2. Zpracování teoretické části - terminologická analýza pojmů týkajících se osobnosti a ideální osobnosti učitele, terminologická analýza pojmů týkajících se stresu, traumat, mikrotraumat, terminologická analýza pojmů týkajících se managementu stresu
  3. Přehledové studie z výzkumů sledované problematiky, porovnání výzkumů u jednotlivých stupňů školství (ZŠ; SŠ; VŠ), charakteristika současné situace
  4. Zpracování praktické části: předvýzkum - kvalitativní výzkum, stručná charakteristika jednotlivých respondentů, použití metod rozhovoru a pozorování
  5. Kvantitativní výzkum, charakteristika zkoumaného vzorku, použití metod dotazníků a škál, sběr dat a jejich kvantitativní analýza
  6. Ukázky, detailní popis průběhu výzkumu a jeho vyhodnocování
  7. Výsledky jednotlivých výzkumů, potvrzení / vyvrácení stanovených předpokladů
Research Plan
  1. Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
  2. Zpracování teoretické části - terminologická analýza pojmů týkajících se osobnosti a ideální osobnosti učitele, terminologická analýza pojmů týkajících se stresu, traumat, mikrotraumat, terminologická analýza pojmů týkajících se managementu stresu
  3. Přehledové studie z výzkumů sledované problematiky, porovnání výzkumů u jednotlivých stupňů školství (ZŠ; SŠ; VŠ), charakteristika současné situace
  4. Zpracování praktické části: předvýzkum - kvalitativní výzkum, stručná charakteristika jednotlivých respondentů, použití metod rozhovoru a pozorování
  5. Kvantitativní výzkum, charakteristika zkoumaného vzorku, použití metod dotazníků a škál, sběr dat a jejich kvantitativní analýza
  6. Ukázky, detailní popis průběhu výzkumu a jeho vyhodnocování
  7. Výsledky jednotlivých výzkumů, potvrzení / vyvrácení stanovených předpokladů
Recommended resources
  1. ATKINSON, L. Rita. Psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-640-3.
  2. HARTLOVI, Pavel a Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-303-X.
  3. KOHOUTEK, Rudolf. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-200-9.
  4. KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-210-4077-7.
  5. KOHOUTEK, Rudolf. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-087-1.
  6. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002. ISBN 80-85947-80-3.
  7. SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
  8. ŠNÝDROVÁ, Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247- 2165-1.
Recommended resources
  1. ATKINSON, L. Rita. Psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-640-3.
  2. HARTLOVI, Pavel a Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-303-X.
  3. KOHOUTEK, Rudolf. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-200-9.
  4. KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-210-4077-7.
  5. KOHOUTEK, Rudolf. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-087-1.
  6. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002. ISBN 80-85947-80-3.
  7. SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
  8. ŠNÝDROVÁ, Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Grada Publishing a. s., 2008. ISBN 978-80-247- 2165-1.
Týká se praxe No
Enclosed appendices 1 CD
Appendices bound in thesis tables
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation Excellent
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file