Browse IS/STAG - Portál ZČU

Skip to page content
Website ZČU
Portal title page ZČU
Anonymous user Login Česky
HelpDesk - user support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
HelpDesk - user support contact
  • My info
  • Study
My portal
Welcome
Webmail JIS
JISSouhlas koloběžky
Browse IS/STAG Applicant
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Graduate
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
Courseware
CoursewareCourses by Faculties

1st level navigation

  • My info
  • Study

2nd level navigation

  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • Courseware
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in.
(Sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Not logged-in user will see only submitted theses.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail ZAHÁLKOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Marie Historical Roots of Goniometry and Trigonometry on Second Degree of Primary Schools Historical Roots of Goniometry and Trigonometry on Second Degree of Primary Schools Thesis finished and defended successfully (DUO).   Potůček Jiří - Master's thesis 1306360800000 26.05.2011 Historical Roots of Goniometry and Trigonometry on Second Degree of Primary Schools Thesis finished and defended successfully (DUO).
Marie ZAHÁLKOVÁ Master's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Historické kořeny školské goniometrie a trigonometrie 2. stupně základních škol

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name ZAHÁLKOVÁ Marie Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2009/2010
Assigning department KMT
Date of defence May 26, 2011
Type of thesis Master's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Title in English, Length of thesis
Main topic Historické kořeny školské goniometrie a trigonometrie 2. stupně základních škol
Main topic in English Historical Roots of Goniometry and Trigonometry on Second Degree of Primary Schools
Title according to student Historické kořeny školské goniometrie a trigonometrie 2. stupně základních škol
English title as given by the student -
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Potůček Jiří, RNDr. CSc.
Annotation Diplomová práce je věnována školské goniometrii a trigonometrii, která je v současné době relativně uzavřenou disciplinou. Pokusila jsem se v ní zmapovat její historický vývoj od úplných počátků přes její určitý rozkvět v době antického Říma v pracích Hipparchových a Ptolemaiových, přes práce indických matematiků a přínos matematiků muslimských (Násiruddín Túsí vydělil trigonometrii z astronomie jako samostatnou matematickou disciplinu na konci 13. století), přes přínos evropského matematika Johana Müllera v 15. století až k Leonardu Eulerovi, který zavedl pro zkoumání goniometrických funkcí systematicky jednotkový poloměr kružnice a dal goniometrii současnou moderní podobu. Dále jsem se pokusila charakterizovat současné goniometrické pojmy a jejich vlastnosti na středoškolské úrovni a uvedla jsem i některé, které již byly v důsledku reforem a modernizace školské matematiky vypuštěny, protože jsou plně nahraditelné pojmy zachovanými. Při tom jsem provedla i důkazy vlastností uváděných goniometrických pojmů a vět. Krátce jsem se zmínila i o učebních osnovách a zařazení goniometrie a trigonometrie do nich.
Annotation in English In my dissertation I wanted to show the historical development of goniometry and trigonometry from the start to their present form that is known and taught at our schools at this time. It deals with discovering of goniometric and trigonometric principles and their follow-up development. In the following part of this dissertation I described the curriculum of the 20th century where I chose the pivotal parts of goniometry and trigonometry, and Global education program (RVP)and Education program of school (ŠVP) that are important for curriculum making at present. The second chapter characterize the conception of goniometry and trigonometry. I show it quite generally and I prove some trigonometric formulas there. Next chapter is devoted to the demonstrations of goniometric and trigonometric formulas. At the first part I chose two kinds of exercise, which I solved with the assistance of the Tangent´s theorem. Then I wanted to demonstrate that the Tangent´s theorem was left because it is fully filled by. Then I solved these two exercises again with the assistance of Sin´s and Cosine?s theorem to prove this affirmation. The second part of this chapter is about an interdisciplinary relations. To be specific, I chose the use of goniometry and trigonometry in physics: the comprise of forces and one of the general mechanical motion´s formula for the calculation of velocity, distance and time. The last chapter mentions some targets that the pupil should reach in the monitoring realm and where he can use the gained knowledge of goniometry and trigonometry. This dissertation can help to everybody to show the progress of education of goniometry and trigonometry in the Czech educational system, and this can be used for inspiration by the new methods in education of these questions.
Keywords goniometrie, trigonometrie, historický vývoj, astronomie, goniometrické funkce, jednotková kružnice, učební osnovy, trigonometrické věty a vzorce, ukázkové příklady
Keywords in English goniometry, trigonometry, historical development, astronomy, goniometric functions, unit cyrcle, curriculum, trigonometric theorems and formulas, war stories
Length of the covering note -
Language CZ
Annotation
Diplomová práce je věnována školské goniometrii a trigonometrii, která je v současné době relativně uzavřenou disciplinou. Pokusila jsem se v ní zmapovat její historický vývoj od úplných počátků přes její určitý rozkvět v době antického Říma v pracích Hipparchových a Ptolemaiových, přes práce indických matematiků a přínos matematiků muslimských (Násiruddín Túsí vydělil trigonometrii z astronomie jako samostatnou matematickou disciplinu na konci 13. století), přes přínos evropského matematika Johana Müllera v 15. století až k Leonardu Eulerovi, který zavedl pro zkoumání goniometrických funkcí systematicky jednotkový poloměr kružnice a dal goniometrii současnou moderní podobu. Dále jsem se pokusila charakterizovat současné goniometrické pojmy a jejich vlastnosti na středoškolské úrovni a uvedla jsem i některé, které již byly v důsledku reforem a modernizace školské matematiky vypuštěny, protože jsou plně nahraditelné pojmy zachovanými. Při tom jsem provedla i důkazy vlastností uváděných goniometrických pojmů a vět. Krátce jsem se zmínila i o učebních osnovách a zařazení goniometrie a trigonometrie do nich.
Annotation in English
In my dissertation I wanted to show the historical development of goniometry and trigonometry from the start to their present form that is known and taught at our schools at this time. It deals with discovering of goniometric and trigonometric principles and their follow-up development. In the following part of this dissertation I described the curriculum of the 20th century where I chose the pivotal parts of goniometry and trigonometry, and Global education program (RVP)and Education program of school (ŠVP) that are important for curriculum making at present. The second chapter characterize the conception of goniometry and trigonometry. I show it quite generally and I prove some trigonometric formulas there. Next chapter is devoted to the demonstrations of goniometric and trigonometric formulas. At the first part I chose two kinds of exercise, which I solved with the assistance of the Tangent´s theorem. Then I wanted to demonstrate that the Tangent´s theorem was left because it is fully filled by. Then I solved these two exercises again with the assistance of Sin´s and Cosine?s theorem to prove this affirmation. The second part of this chapter is about an interdisciplinary relations. To be specific, I chose the use of goniometry and trigonometry in physics: the comprise of forces and one of the general mechanical motion´s formula for the calculation of velocity, distance and time. The last chapter mentions some targets that the pupil should reach in the monitoring realm and where he can use the gained knowledge of goniometry and trigonometry. This dissertation can help to everybody to show the progress of education of goniometry and trigonometry in the Czech educational system, and this can be used for inspiration by the new methods in education of these questions.
Keywords
goniometrie, trigonometrie, historický vývoj, astronomie, goniometrické funkce, jednotková kružnice, učební osnovy, trigonometrické věty a vzorce, ukázkové příklady
Keywords in English
goniometry, trigonometry, historical development, astronomy, goniometric functions, unit cyrcle, curriculum, trigonometric theorems and formulas, war stories
Research Plan 1. Historický vývoj elementární goniometrie a trigonometrie
2. Zařazení goniometrie a trigonometrie v osnovách od obecných a měšťanských škol v 19. století do současnosti
3. Pojetí výuky goniometrie a trigonometrie v současné základní škole
4. Cíle výuky goniometrie a trigonometrie a její význam pro profil absolventa základní školy
Research Plan
1. Historický vývoj elementární goniometrie a trigonometrie
2. Zařazení goniometrie a trigonometrie v osnovách od obecných a měšťanských škol v 19. století do současnosti
3. Pojetí výuky goniometrie a trigonometrie v současné základní škole
4. Cíle výuky goniometrie a trigonometrie a její význam pro profil absolventa základní školy
Recommended resources Potůček, J. : Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945, I. a II. díl
Některá ze současných učebnic didaktiky matematiky
Dobové učebnice matematiky
Recommended resources
Potůček, J. : Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945, I. a II. díl
Některá ze současných učebnic didaktiky matematiky
Dobové učebnice matematiky
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis -
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation Good
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file