Browse IS/STAG - Portál ZČU

Skip to page content
Website ZČU
Portal title page ZČU
Anonymous user Login Česky
HelpDesk - user support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
HelpDesk - user support contact
  • My info
  • Study
My portal
Welcome
Webmail JIS
JISSouhlas koloběžky
Browse IS/STAG Applicant
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Graduate
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
Courseware
CoursewareCourses by Faculties

1st level navigation

  • My info
  • Study

2nd level navigation

  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • Courseware
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in.
(Sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Not logged-in user will see only submitted theses.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail BOUŠKOVÁ Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Veronika A virtual musculoskeletal model of the hand and its use for the design of an ergonomic computer mouse A virtual musculoskeletal model of the hand and its use for the design of an ergonomic computer mouse Thesis finished and defended successfully (DUO).   Vychytil Jan Hajžman Michal Master's thesis 1529877600000 25.06.2018 A virtual musculoskeletal model of the hand and its use for the design of an ergonomic computer mouse Thesis finished and defended successfully (DUO).
Veronika BOUŠKOVÁ Master's thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Virtuální svalově-kosterní model ruky a jeho využití pro návrh ergonomické počítačové myši

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name BOUŠKOVÁ Veronika Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2017/2018
Assigning department KME
Date of defence Jun 25, 2018
Type of thesis Master's thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic Virtuální svalově-kosterní model ruky a jeho využití pro návrh ergonomické počítačové myši
Main topic in English -
Title according to student Virtuální svalově-kosterní model ruky a jeho využití pro návrh ergonomické počítačové myši
English title as given by the student A virtual musculoskeletal model of the hand and its use for the design of an ergonomic computer mouse
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Vychytil Jan, Ing. Ph.D.
Reviewer Hajžman Michal, doc. Ing. Ph.D.
Annotation Stěžejním úkolem této práce je zdokonalit virtuální svalově-kosterní model ruky v programu AnyBody Modeling System, navrhnout a zrealizovat model počítačové myši běžného a ergonomického typu, a následně díky těmto modelům myší a modelu ruky vyhodnotit síly ve svalech a reakce v kloubech ruky při jejich používání. Hlavním úkolem této práce byl vývoj modelu ruky, tedy ruční vyhlazení již stávajících modelů kostí, a též uvažování reálné anatomie zápěstí s možností pohybu mezi jednotlivými zápěstními kůstky s reálně rozloženou hmotou. Všechny kosti byly modelovány z reálných dat z měření VHP (The Visible Human Project). Veškeré pohybové rovnice jsou sestaveny pomocí metody uvolňování, díky které je možné vyřešit úlohu kinetostatiky. Dále bylo žádoucí, aby model obsahoval vazy a rozdílné vlastnosti chování hlavních šlach a svalů. Aby směr a umístění průchodu jak svalů, tak šlach byl co nejvíce skutečný, je důležité, aby pevně dané průchodící body svalů a budoucích šlach byly změněny na překážky, geometrické tvary, které daná měkká tkáň obepíná. Kvůli měření a validaci modelu pro pohyb při práci s počítačovou myší je následně nutné celý model ruky zrcadlově obrátit ve 3D z levé ruky na pravou. Správnost modelu lze ověřit porovnáním svalových aktivit tří vybraných svalů skutečné lidské ruky a modelu ruky. Validaci modelu lze provést díky spojení tří měřících metod, a to měření pohybu pomocí systému Vicon, měření síly při klikání s počítačovou myší a měření elektromyografického signálu vybraných svalů ruky v daný okamžik. Druhou stěžejní úlohou byla rešerše současného vývoje počítačových myší, návrh dvou tvarových typů, tedy běžného a ergonomického typu, jejich virtuální modelace a vytvoření fyzických modelů. Využitím těchto modelů při měření pohybů pomocí systému Vicon lze dostat reálná data. Po importování těchto dat do modelu ruky lze zhodnotit dopad na zdraví svalů a kloubů.
Annotation in English The aim of this study is to improve a virtual musculoskeletal model of hand of human body built in program AnyBody Modeling System (AMS) and to design and implement a model of PC - mouse of normal and ergonomic type. Using these models and the model of hand, muscle forces and reactions in joints during a work with these models are determined. A main part of this work is a development of model of hand. It means to develop an accurate shape of models of bones, to separate the wrist from one segment into individual bones and to determine their real masses and possibilities of their movement. All these bones are modeled using real data from measurements of The Visible Human Project (VHP). The model contains main muscles, main ligaments and main tendons. A direction and a position of each muscle or tendon is changed in this work from via-points to obstacles with shapes of cylinder and ellipsoid. These muscles and tendons should go across these obstacles which is more realistic than using via-points. For real measurements with PC-mouse by Vicon System it is necessary to mirror whole model from left hand to right hand. A simulation of 3D motion of this model in gravity was defined by equations of motion to solve inverse dynamics. A validation of this model is done by comparison between muscle activity in the model of hand and real muscle activity during a special measurement. This validation contains three different measurements, such as measurement of a movement by Vicon System, measurement of a force on mouse during tapping by force transducer, and measurement of muscle activity with electromyography sensors. The second part of this work is focused on a PC-mouse. It includes previous development, proposal of normal and ergonomic PC-mouse as well as their virtual and real models. After that these models can be used for measurement (of tapping on mouse) by Vicon System. The data of real movement can be imported to the model of hand and after that it is possible to analyze muscle forces and reaction in joints.
Keywords Model ruky, anatomie zápěstí, reálná data kostí, kinetostatika, elektromyografický signál, počítačová myš
Keywords in English Model of hand, anatomy of the wrist, real data of bones, inverse dynamics, electromyographic signal, a PC-mouse
Length of the covering note 60 s. (60 606 znaků)
Language CZ
Annotation
Stěžejním úkolem této práce je zdokonalit virtuální svalově-kosterní model ruky v programu AnyBody Modeling System, navrhnout a zrealizovat model počítačové myši běžného a ergonomického typu, a následně díky těmto modelům myší a modelu ruky vyhodnotit síly ve svalech a reakce v kloubech ruky při jejich používání. Hlavním úkolem této práce byl vývoj modelu ruky, tedy ruční vyhlazení již stávajících modelů kostí, a též uvažování reálné anatomie zápěstí s možností pohybu mezi jednotlivými zápěstními kůstky s reálně rozloženou hmotou. Všechny kosti byly modelovány z reálných dat z měření VHP (The Visible Human Project). Veškeré pohybové rovnice jsou sestaveny pomocí metody uvolňování, díky které je možné vyřešit úlohu kinetostatiky. Dále bylo žádoucí, aby model obsahoval vazy a rozdílné vlastnosti chování hlavních šlach a svalů. Aby směr a umístění průchodu jak svalů, tak šlach byl co nejvíce skutečný, je důležité, aby pevně dané průchodící body svalů a budoucích šlach byly změněny na překážky, geometrické tvary, které daná měkká tkáň obepíná. Kvůli měření a validaci modelu pro pohyb při práci s počítačovou myší je následně nutné celý model ruky zrcadlově obrátit ve 3D z levé ruky na pravou. Správnost modelu lze ověřit porovnáním svalových aktivit tří vybraných svalů skutečné lidské ruky a modelu ruky. Validaci modelu lze provést díky spojení tří měřících metod, a to měření pohybu pomocí systému Vicon, měření síly při klikání s počítačovou myší a měření elektromyografického signálu vybraných svalů ruky v daný okamžik. Druhou stěžejní úlohou byla rešerše současného vývoje počítačových myší, návrh dvou tvarových typů, tedy běžného a ergonomického typu, jejich virtuální modelace a vytvoření fyzických modelů. Využitím těchto modelů při měření pohybů pomocí systému Vicon lze dostat reálná data. Po importování těchto dat do modelu ruky lze zhodnotit dopad na zdraví svalů a kloubů.
Annotation in English
The aim of this study is to improve a virtual musculoskeletal model of hand of human body built in program AnyBody Modeling System (AMS) and to design and implement a model of PC - mouse of normal and ergonomic type. Using these models and the model of hand, muscle forces and reactions in joints during a work with these models are determined. A main part of this work is a development of model of hand. It means to develop an accurate shape of models of bones, to separate the wrist from one segment into individual bones and to determine their real masses and possibilities of their movement. All these bones are modeled using real data from measurements of The Visible Human Project (VHP). The model contains main muscles, main ligaments and main tendons. A direction and a position of each muscle or tendon is changed in this work from via-points to obstacles with shapes of cylinder and ellipsoid. These muscles and tendons should go across these obstacles which is more realistic than using via-points. For real measurements with PC-mouse by Vicon System it is necessary to mirror whole model from left hand to right hand. A simulation of 3D motion of this model in gravity was defined by equations of motion to solve inverse dynamics. A validation of this model is done by comparison between muscle activity in the model of hand and real muscle activity during a special measurement. This validation contains three different measurements, such as measurement of a movement by Vicon System, measurement of a force on mouse during tapping by force transducer, and measurement of muscle activity with electromyography sensors. The second part of this work is focused on a PC-mouse. It includes previous development, proposal of normal and ergonomic PC-mouse as well as their virtual and real models. After that these models can be used for measurement (of tapping on mouse) by Vicon System. The data of real movement can be imported to the model of hand and after that it is possible to analyze muscle forces and reaction in joints.
Keywords
Model ruky, anatomie zápěstí, reálná data kostí, kinetostatika, elektromyografický signál, počítačová myš
Keywords in English
Model of hand, anatomy of the wrist, real data of bones, inverse dynamics, electromyographic signal, a PC-mouse
Research Plan
  1. Rešerše současného stavu poznání (ergonomické počítačové myši, svalově-kosterní modely).
  2. Vývoj svalově-kosterního modelu ruky v programu AnyBody Modeling System. Bude uvažována také reálná anatomie zápěstí.
  3. Návrh ergonomické počítačové myši.
  4. Naměření reálných pohybů ruky s ergonomickou myší pomocí systému Vicon. Implementace naměřených dat do modelu.
  5. Vyhodnocení přínosu ergonomické myši na základě analýzy sil v modelu.
Research Plan
  1. Rešerše současného stavu poznání (ergonomické počítačové myši, svalově-kosterní modely).
  2. Vývoj svalově-kosterního modelu ruky v programu AnyBody Modeling System. Bude uvažována také reálná anatomie zápěstí.
  3. Návrh ergonomické počítačové myši.
  4. Naměření reálných pohybů ruky s ergonomickou myší pomocí systému Vicon. Implementace naměřených dat do modelu.
  5. Vyhodnocení přínosu ergonomické myši na základě analýzy sil v modelu.
Recommended resources
  1. Čihák, R. Anatomie 1, Grada, Praha, 2011.
  2. Damsgaard, M., Rasmussen, J., Christensen, S.T., Surma, E., Zee, M., Analysis of musculoskeletal systems in the AnyBody Modeling System, Simulation Modelling practice and Theory 14, 1100-1111, 2006.
  3. Schmid, A.B., Kubler, P.A., Johnston, V., Coppieters, M.W., A vertical mouse and ergonomic mouse pads alter wrist position but do not reduce carpal tunnel pressure in patients with carpal tunnel syndrome. Applied Ergonomics 47, 151-156, 2015.
Recommended resources
  1. Čihák, R. Anatomie 1, Grada, Praha, 2011.
  2. Damsgaard, M., Rasmussen, J., Christensen, S.T., Surma, E., Zee, M., Analysis of musculoskeletal systems in the AnyBody Modeling System, Simulation Modelling practice and Theory 14, 1100-1111, 2006.
  3. Schmid, A.B., Kubler, P.A., Johnston, V., Coppieters, M.W., A vertical mouse and ergonomic mouse pads alter wrist position but do not reduce carpal tunnel pressure in patients with carpal tunnel syndrome. Applied Ergonomics 47, 151-156, 2015.
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis -
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation Excellent
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file