Browse IS/STAG - Portál ZČU

Skip to page content
Website ZČU
Portal title page ZČU
Anonymous user Login Česky
HelpDesk - user support contact
Browse IS/STAG
Login Česky
HelpDesk - user support contact
  • My info
  • Study
My portal
Welcome
Webmail JIS
JISSouhlas koloběžky
Browse IS/STAG Applicant
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivalsCourse catalog
Graduate
Getting startedAlumni ClubAbsolvent - website
Courseware
CoursewareCourses by Faculties

1st level navigation

  • My info
  • Study

2nd level navigation

  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • Courseware
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses, selected item
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a Thesis

Print/export:  Data export to PDF format - which you can print easily... Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.
Not logged-in user will see only submitted theses.
Only logged-in user will see student personal numbers.

Dates found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Print Export to xls List URL
  Surname Name Title Thesis status   Supervisors Reviewers Type of thesis Date of def. Title
Student Type of thesis - - - - - - - - - -
Item shown in detail HEIDLER Includes the selected person into the timetable overlap calculation. Václav Simulation of coolant flow inside a fuel assembly of VVER1000 type reactor using lattice Boltzmann method Simulation of coolant flow inside a fuel assembly of VVER1000 type reactor using lattice Boltzmann method Thesis finished and defended successfully (DUO).   Vimmr Jan - Doctoral thesis 1543878000000 04.12.2018 Simulation of coolant flow inside a fuel assembly of VVER1000 type reactor using lattice Boltzmann method Thesis finished and defended successfully (DUO).
Václav HEIDLER Doctoral thesis 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX 0XX

Thesis info Numerická simulace proudění chladiva v palivovém souboru reaktoru VVER1000 pomocí lattice Boltzmannovy metody

  • Basic data
The document you are accessing is protected by copyright law. Unauthorised use may lead to criminal sanctions.
Name HEIDLER Václav Includes the selected person into the timetable overlap calculation.
Acad. Yr. 2013/2014
Assigning department KME
Date of defence Dec 4, 2018
Type of thesis Doctoral thesis
Thesis status Thesis finished and defended successfully (DUO). Thesis finished and defended successfully (DUO).
Completeness of mandatory entries - All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic Numerická simulace proudění chladiva v palivovém souboru reaktoru VVER1000 pomocí lattice Boltzmannovy metody
Main topic in English Simulation of coolant flow inside a fuel assembly of VVER1000 type reactor using lattice Boltzmann method
Title according to student Numerická simulace proudění chladiva v palivovém souboru reaktoru VVER1000 pomocí lattice Boltzmannovy metody
English title as given by the student Simulation of coolant flow inside a fuel assembly of VVER1000 type reactor using lattice Boltzmann method
Parallel name -
Subtitle -
Supervisor Vimmr Jan, prof. Ing. Ph.D.
Annotation Předkládaná práce se zabývá 3D numerickou simulací nestacionárního turbulentního proudění chladiva v palivovém souboru TVSA-T reaktoru VVER1000 jaderné elektrárny Temelín pomocí metody simulace velkých vírů (LES - Large-Eddy-Simulations). Z důvodu geometrické složitosti palivového souboru a velké výpočtové náročnosti LES, byl pro numerické simulace vyvinut řešič založený na lattice Boltzmannově metodě. Metoda je známá pro svou relativně jednoduchou algoritmizaci, iterační rychlost a schopnost velmi efektivní paralelizace. Cílem práce je řešit intenzitu laterálních toků chladiva vyvolaných turbulencemi od mřížek palivových souborů. Dosažené numerické výsledky nestacionárního turbulentního proudění ve formě pole rychlostí a tlaků přispívají ke stanovení budících sil palivových proutků. Znalost těchto nestacionárchních sil přináší vhled do problematiky vzniku netěsností palivových proutků jejich otěrem o distanční mřížky nazývané Grid-to-Rod fretting. Autor se domnívá, že podle jemu dostupných informací byl první, který aplikoval lattice Boltzmannovu metodu na řešení úloh v oblasti problematiky Grid-to-Rod fretting, což lze považovat za přínos této disertační práce. Přednostmi této metody jsou zejména výpočetní rychlost a efektivní paralelizovatelnost, což umožňuje simulovat proudění chladiva v oblastech zachycujících větší části palivového souboru a pro delší časové intervaly. Tím lze získat přesnější znalost charakteristik proudového pole. Alpikace lattice Boltzmannovy metody pro řešení úloh v oblasti Grid-to-Rod fretting je z tohoto důvodu významným přínosem.
Annotation in English The paper deals with numerical simulation of 3D unsteady turbulent coolant flow inside a fuel assembly TVSA-T of the VVER1000 type reactor operated in Nuclear Power Plant Temelín using Large-Eddy-Simulations (LES). Because of complex geometry of the fuel assemblies and very computational demanding technique LES, we have developed an own solver based on lattice Boltzmann method. The method is famous for its simplicity to algorithmize, fastness and its efficiency in parallel computing. The aim of the present study is to calculate the lateral flow intensity evoked by grids inside the fuel assemblies. Numerical results of the unsteady turbulent flow simulation in the form of velocity and pressure fields contribute to asses exciting force on fuel rods. The knowledge of this unsteady excitation offers an insight into area of solving problems of fuel rod failures by fretting wear in the contact points between rods and spacer grids. This phenomenon is called Grid-to-Rod fretting. The author believe that to the best of his knowledge is first who have applied lattice Boltzmann method for solving tasks in the area of Grid-to-Rod fretting. This can be regarded as a contribution of this thesis. The advantages of the method, especially fastness and effective implementation on parallel computing systems, provide simulating coolant flow in domains representing larger part of fuel assembly and for longer time periods. It gives better knowledge of flow field characteristics. Application of the lattice Boltzmann method for solving tasks in the area of Grid-to-Rod fretting is from that reason a significant contribution.
Keywords Lattice Boltzmannova metoda, izotermické proudění nestlačitelné newtonovské kapaliny, palivový soubor, Grid-to-Rod fretting, Large-Eddy-Simulations, hierarchicky zjemněná výpočetní síť, CFD.
Keywords in English Lattice Boltzmann method, isothermal flow of the incompressible newtonian fluid, fuel assembly, Grid-to-Rod fretting, Large-Eddy-Simulations, hierarchicaly refined grid, CFD.
Length of the covering note 121
Language CZ
Annotation
Předkládaná práce se zabývá 3D numerickou simulací nestacionárního turbulentního proudění chladiva v palivovém souboru TVSA-T reaktoru VVER1000 jaderné elektrárny Temelín pomocí metody simulace velkých vírů (LES - Large-Eddy-Simulations). Z důvodu geometrické složitosti palivového souboru a velké výpočtové náročnosti LES, byl pro numerické simulace vyvinut řešič založený na lattice Boltzmannově metodě. Metoda je známá pro svou relativně jednoduchou algoritmizaci, iterační rychlost a schopnost velmi efektivní paralelizace. Cílem práce je řešit intenzitu laterálních toků chladiva vyvolaných turbulencemi od mřížek palivových souborů. Dosažené numerické výsledky nestacionárního turbulentního proudění ve formě pole rychlostí a tlaků přispívají ke stanovení budících sil palivových proutků. Znalost těchto nestacionárchních sil přináší vhled do problematiky vzniku netěsností palivových proutků jejich otěrem o distanční mřížky nazývané Grid-to-Rod fretting. Autor se domnívá, že podle jemu dostupných informací byl první, který aplikoval lattice Boltzmannovu metodu na řešení úloh v oblasti problematiky Grid-to-Rod fretting, což lze považovat za přínos této disertační práce. Přednostmi této metody jsou zejména výpočetní rychlost a efektivní paralelizovatelnost, což umožňuje simulovat proudění chladiva v oblastech zachycujících větší části palivového souboru a pro delší časové intervaly. Tím lze získat přesnější znalost charakteristik proudového pole. Alpikace lattice Boltzmannovy metody pro řešení úloh v oblasti Grid-to-Rod fretting je z tohoto důvodu významným přínosem.
Annotation in English
The paper deals with numerical simulation of 3D unsteady turbulent coolant flow inside a fuel assembly TVSA-T of the VVER1000 type reactor operated in Nuclear Power Plant Temelín using Large-Eddy-Simulations (LES). Because of complex geometry of the fuel assemblies and very computational demanding technique LES, we have developed an own solver based on lattice Boltzmann method. The method is famous for its simplicity to algorithmize, fastness and its efficiency in parallel computing. The aim of the present study is to calculate the lateral flow intensity evoked by grids inside the fuel assemblies. Numerical results of the unsteady turbulent flow simulation in the form of velocity and pressure fields contribute to asses exciting force on fuel rods. The knowledge of this unsteady excitation offers an insight into area of solving problems of fuel rod failures by fretting wear in the contact points between rods and spacer grids. This phenomenon is called Grid-to-Rod fretting. The author believe that to the best of his knowledge is first who have applied lattice Boltzmann method for solving tasks in the area of Grid-to-Rod fretting. This can be regarded as a contribution of this thesis. The advantages of the method, especially fastness and effective implementation on parallel computing systems, provide simulating coolant flow in domains representing larger part of fuel assembly and for longer time periods. It gives better knowledge of flow field characteristics. Application of the lattice Boltzmann method for solving tasks in the area of Grid-to-Rod fretting is from that reason a significant contribution.
Keywords
Lattice Boltzmannova metoda, izotermické proudění nestlačitelné newtonovské kapaliny, palivový soubor, Grid-to-Rod fretting, Large-Eddy-Simulations, hierarchicky zjemněná výpočetní síť, CFD.
Keywords in English
Lattice Boltzmann method, isothermal flow of the incompressible newtonian fluid, fuel assembly, Grid-to-Rod fretting, Large-Eddy-Simulations, hierarchicaly refined grid, CFD.
Research Plan -
Research Plan
-
Recommended resources -
Recommended resources
-
Týká se praxe No
Enclosed appendices -
Appendices bound in thesis -
Taken from the library Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation Passed
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record -
Defence procedure record file