|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / BAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
BAR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Bioarcheologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia. Mimo samotných archeologických nálezů jsou lidské kosterní pozůstatky významným zdrojem informací o životě a chování minulých populací. Bioarcheologie jako multidisciplinární věda integruje řadu paleobiologických disciplín pro použití k rekonstrukci lidského života v minulosti. Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s metodami a přístupy, které bioarcheologie k takovéto rekonstrukci využívá za účelem jejich následné aplikace ve výzkumu. Studenti budou seznámeni se znaky kostry, které slouží pro rekonstrukci subsistenčního chování, výživy, mobility, příbuzenských vazeb a dalších. Větší důraz bude kladen na tzv. americké pojetí bioarcheologie před evropským, které je ve svém záběru širší, nicméně integruje obory, které přímo nepracují s lidskými ostatky. I tomuto pojetí bude ovšem část kurzu věnována.
|
Požadavky na studenta
|
Od studentů se očekává, že budou jak na přednášku, tak cvičení docházet připraveni, tj. budou mít přečtené příslušné kapitoly ve zdrojových publikacích. Kurz je zakončen zápočtem i zkouškou.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Bioarcheologický model (struktura kost, zub - chování - prostředí) (Goodman a Armelagos, 1989; Sládek et al., 2003)
2. Rekonstrukce aktivity (Weiss 2009 - kap. 3, Buikstra a Beck, 2008 - kap. 8)
3. Nemoci a zdraví v minulosti (Weiss 2009 - kap. 4)
4. Trauma - nehody, násilí a raná chirurgie (Weiss 2009 - kap. 5)
5. Test č. 1
6. Kulturní modifikace tvrdých tkání - estetika minulosti (Weiss 2009 - kap. 6)
7. odpadá
8. Prezentace studentů 1
9. Rekonstrukce stravy v minulosti (Weiss 2009 - kap. 7)
10. Příbuzenství, biodistance (Weiss 2009 - kap. 8)
11. Prezentace studentů 2
Semináře
Historie bioarcheologie - kontext pro rozvoj disciplíny (Buikstra a Beck, 2008 - Foreword, Preface, Kap. 1)
Rasové paradigma a kraniometrie (Buikstra a Beck, 2008 - kap. 2)
Zrození bioarcheologie (Buikstra a Beck, 2008 - kap. 4, 6)
Zacílení bioarcheologie - růst specializací (Buikstra a Beck, 2008 - Section II, Introduction
Prezentace studentů 1
Repatriace kosterních souborů - nová výzva bioarcheologii (Buikstra a Beck, 2008 - kap. 15)
Prezentace studentů 2
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Larsen, Clark Spencer. Bioarchaeology : interpreting behavior from the human skeleton. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-65834-9.
-
Základní:
Buikstra, Jane E.; Beck, Lane A. Bioarchaeology : the contextual analysis of human remains. Amsterdam : Elsevier, 2006. ISBN 0-12-369541-4.
-
Rozšiřující:
Weiss, E. Bioarchaeological Science: What we have learned from human skeletal remains.. Nova Science Publishers, Inc., 2009.
-
Rozšiřující:
Sládek, V., Berner, M., Sailer, R. Bioarcheologické výzkumy lokomočního chování pravěkých populací člověka. In: I. Budil a M. Ulrychová (eds.) Antropologické symposium II, str. 301-310. Pelhřimov, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003.
-
Rozšiřující:
Beneš, Jaromír,; Pokorný, Petr. Bioarcheologie v České republice. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Přírodovědecká fakulta, 2008. ISBN 978-80-7394-026-3.
-
Rozšiřující:
Larsen, C. S. Biological changes in human populations with agriculture. Annual Review of Anthropology 24:185-213. 1995.
-
Rozšiřující:
Larsen, C. S., M. C. Griffin, et al. Frontiers of Contact: bioarchaeology of Spanish Florida. Journal of World Prehistory 15 (1):69-123. 2001.
-
Rozšiřující:
Goodman, A. H. a G. J. Armelagos. Infant and childhood morbidity and mortality risks in archaeological populations. World Archaeology 21 (2): 225-243. 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na pokročilé úrovni a vysvětlit pojmy humánní osteologie, arthrologie a obecné lidské biologie |
charakterizovat a popsat teoretické metody archeologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
kriticky posoudit a diskutovat odborný text v anglickém jazyce |
formálně prezentovat výzkumy a vést odborné debaty |
vést diskuzi nad odbornou studií |
ovládat základy statistiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a popsat biokulturní model |
charakterizovat a popsat historický vývoj biologické antropologie a myšlenkové trendy |
popsat a vysvětlit změny kostry a zubů vyvolané specifickými i nespecifickými vnějšími vlivy a chováním |
interpretovat tyto kosterní změny v kontextu populačně specifických statistik |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně interpretovat poznatky z různých oblastí života minulých populací: archeologie, paleozoologie a paleobotaniky, biologické antropologie |
kriticky rozebrat studie najít nedostatky výzkumů |
vytvořit odborný text dle zásad struktury odborného textu a jazyka odborných studií |
prakticky identifikovat u jednotlivých témat stopy aktivity, onemocnění či zranění na osteologické sbírce LBA |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|