|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ETV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ETV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Etnografický výzkum
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na představení etnografického/terénního výzkumu jako klíčového metodologického nástroje sociální/kulturní antropologie. Student v průběhu kurzu získá základní přehled o podobě, postupech a metodologických obtížích etnografického výzkumu jak formou přednášek a četby odborných textů, tak prostřednictvím vlastního terénního výzkumu. Etnografický výzkum bude představen na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury, ale také v podobě prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy. V rámci kurzu se budeme zabývat také problematikou vstupu do terénu, identity výzkumníka, etiky výzkumu a publikace dat. Pozornost bude věnována též schopnosti formulovat výzkumný problém, napsat výzkumný návrh a naučit se správně citovat odbornou literaturu. Nedílnou součástí kurzu bude provedení vlastního terénního šetření na zadané téma, v němž studenti použijí metody zúčastněného pozorování a rozhovoru.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na přednáškách a seminářích. 2. Schopnost číst (s porozuměním) odborné texty v češtině i angličtině. 3. Uskutečnění terénního šetření a vypracování závěrečné zprávy. 4. Absolvování písemného testu na konci semestru.
|
Obsah
|
1. Základní obrysy kvalitativního výzkumu.
Vymezení kvantitativních a kvalitativních metod.
2. Psaní, odkazování a zásady správného citování.
Druhy pramenů a zdrojů. Práce s odkazy a literaturou.
3. Epistemologie sociálních věd a zásady vědecké práce.
Formulace výzkumného problému. Validita, reliabilita. Pojem, hypotéza, teorie.
4. Etnografie a reflexivní etnografie.
Reflexivita v etnografickém výzkumu. Identita výzkumníka: antropolog jako výzkumný nástroj.
5. Etika výzkumu.
Etické aspekty terénního výzkumu, psaní etnografie a publikování. Informovaný souhlas. Etické
kodexy.
6. Analýza kvalitativních dat.
Zpracování a analýza dat z kvalitativního výzkumu. Kódování.
7. Metodologické aspekty terénního výzkumu.
Vstup do terénu. Fáze terénního výzkumu. Výběr informátorů.
8. Sociální a politický kontext etnografického výzkumu.
Antropologie a kolonialismus. Klasický model terénního výzkumu a jeho kritika.
9. Pozorování a rozhovor jako klíčové metody etnografického výzkumu.
Druhy pozorování. Způsoby vedení a záznamu rozhovorů. Typologie rozhovorů.
10. Oral history.
Teorie a metoda orální historie. Oblast využití a specifika metody.
11. Reflexe terénního výzkumu.
Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum.
12. Reflexe terénního výzkumu.
Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Classroom se seminárními texty, úkoly a prezentacemi z přednášek.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
Základní:
Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
-
Základní:
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Základní:
Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
-
Rozšiřující:
Sanjek, Roger. Fieldnotes : the makings of anthropology. Ithaca : Cornell University Press, 1990. ISBN 978-0-8014-9726-1.
-
Rozšiřující:
Bernard, H. R. (ed.). Handbook of Methods on Cultural antropology. London, 1998.
-
Rozšiřující:
Davies, Charlotte Aull. Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others. 2nd ed. London : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-40901-8.
-
Rozšiřující:
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Doporučená:
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
Doporučená:
Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
-
Doporučená:
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
charakterizovat a popsat základní výzkumné metody sociální antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
formulovat výzkumnou otázku |
pracovat s elektronickými informačními zdroji |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
na základní úrovni charakterizovat podobu, postup a metodologické obtíže etnografického výzkumu |
kriticky zhodnotit etnografický výzkum na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury a prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy |
popsat a kriticky zhodnotit hlavní výzkumné metody sociální antropologie |
vysvětlit specifika, silné a slabé stránky etnografického výzkumu |
charakterizovat hlavní geografické výzkumné oblasti a témata sociální antropologie |
kriticky zhodnotit potřebnost reflexivity v etnografickém výzkumu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aktivně používat základní postupy etnografického výzkumu (pozorování, rozhovor) |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
formulovat, navrhnout a vytvořit výzkumný projekt |
aplikovat metodu systematického pozorování, včetně jeho záznamu a kritického zhodnocení |
vést etnografický rozhovor, zaznamenat jej, kódovat a analyzovat |
odkazovat a citovat odbornou literaturu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|